10 sätt att utbilda online

Hitta det smartaste sättet att nå ut med ditt budskap

· ENGAGERA ONLINE,SKALA UPP DIN BUSINESS,FRIARE LIVSSTIL

Nästan alla konsulter och coacher har en egen onlinekurs idag.

Men är en onlinekurs det enda sättet för att skala upp verksamheten, att tjäna mer och hjälpa fler? Är det den bästa vägen för alla?

Nej, det finns förstås fler sätt att göra det på. 

Här har jag satt samman några förslag så att du kan utbilda andra enklare och med mer effekt.

 

10 sätt att paketera din kunskap online  

1. E-bok

En viss sorts kunskap gör sig utmärkt i en e-bok. Kanske har du redan populära bloggar, tidigare kursmaterial och annat som du redan formulerat som du skulle kunna paketera till en e-bok och sälja? Eboken kan fungera som en handbok, en introduktion, större steg-för-steg-manual, intervjuer, fallstudier, etc. E-boken kan ha ett mindre omfång än en "vanlig" bok. Det finns smarta verktyg för att formge och paketera eboken och du behöver inget förlag för att nå ut. Det samlat gör att du kan komma ut med den relativt snabbt och enkelt. 

E-boken passar perfekt som en del i din marknadsföring, för att ge värde och bygga förtroende i början av kundrelationen. E-boken är alltiså inte en produkt du kan tjäna pengar på per se, men den kan bli en ypperlig instegsprodukt i kundresan. 

 

2. Mejlkurs 

En mejlkurs är (ofta) en (mer eller mindre) textbaserad kurs som skickas ut via mejl. Här skickas ett mejl till kurstagarens inbox under låt oss säga 10 eller kanske 30 dagar. Fördelen är att kursen kommer till en plats där din kund ofta loggar in. En mejlkurs har ofta korta text- eller videolektioner samt korta uppdrag som läsaren kan implementera mer eller mindre direkt i sin vardag. En mejlkurs kan vara toppen att komma igång med! 

Mejlkursen är ypperlig som en del i din marknadsföring. Du kan erbjuda den gratis (för att ge värde och bygga relation och förtroende men beroende på vilket problem du löser och för vem kan kan också ta betalt för den. Ofta funkar mejlkursen som en gratis- eller lågprisprodukt i början av kundresan. 

 

3. PDF-dokument

PDF:en kan t ex vara en steg-för-steg-manual, ett recept, checklista, tips, råd med mera.  En PDF kan man ladda ner och skriva ut. För som du vet, ibland är det skönt att slippa behöva slå på datorn och istället ha informationen lätt till hands, där man behöver kunskapen direkt, "on demand". 

Samma här, PDF:en är ofta gratis (men behöver förstås inte vara det). Du kan ta en mindre summa för den. Igen, även PDF:en är en del i marknadsföringen, den funkar fint som en instegsprodukt i kundresan. Den är alltså inget du (generellt) kan tjäna stora pengar på. 

 

4. App

Fördelen med en app är att kunden kan ladda ner appen i mobilen och har lärmaterialet lätt till hands.  All sorts information passar inte till en app, men enklare filmer, tillvägagångsätt, parlör, tillämplingar, manual eller annat material som kursdeltagarna behöver ha till hands funkar. 

 

5. Add-onkurs

Det här är ett smart alternativ. Här behåller du det som redan funkar analogt och digitaliserar något enklare moment. Kanske har du en faktabok som du vill komplettera med filmatiserade instruktioner. Eller så har du en fysisk kurs som du vill komplettera med utskrivbara PDF:er, startkitt, ljudfiler, filmer som repeterar, motiverar, inspirerar eller fördjupar kursen.  Det här med att blanda offline med online är alltid en vinnare och det gör du snabbt och enkelt i en add-onkurs. 

Beroende på den produkt du "addar on " (bygger vidare på) kan du öka priset eller värdet på produkten. Add-onkursen hjälper dig både att ge mervärde och spara tid. Givetvis kan det både innebära att du sätter ett högre pris på tjänsten – eller sänker priset.  

 

6. Masterminds

Masterminds betyder ofta att det finns en mer exklusiv handledning och/eller ett teamwork där man arbetar kring ett tema eller problem. Det kan vara du som leder gruppen eller så delar gruppen på ansvaret. En mastermind sker i realtid och kan till exempel ske via Teams eller Zoom. Givetvis kan man alltid spela in träffen och titta i efterhand som en replay. 

Detta brukar vara en high-end-produkt, men behöver inte vara det. Allt beror på ämnet, målgruppen och syftet. Men generellt kan du ta ett vip-pris eftersom det kan vara en high-touch-produkt (med andra ord får man troligen mycket tid i realtid med dig). 

 

 

7. Realtidskurs online

Här erbjuder du gruppsessioner i realtid online, Det är något du kan erbjuda både individuellt och/eller i grupp. Du kan enkelt använda programvaror som till exempel Teams eller Zoom. (Det här är ett enklare sätt att utbilda än att utbilda via det jag vanligtvis menar med en onlinekurs. Du kommer ut snabbare och kan verifiera content och upplägg med deltagarna simultant. 

Generellt kan du ta ett pris på mellan 4 900 - 19 900 kr för en realtidskurs. 

 

8. Medlemsprogram

Det här är en slags prenumeration på en mer eller mindre social "samlingsplats" där du också lägger upp lektioner/lärmaterial. Ett medlemsprogram passar ofta innehåll som kräver en större grad av integration över en längre tid. Till exempel kan ämnen som personlighetsutveckling, matlagning, musik, konst, träning passa perfekt. Ofta erbjuder man träffar i grupp och någon form av forum där du eller deltagarna kan kommunicera, ställa frågor och ge svar. 

Här handlar det om att få kvantitet, det vill säga många deltagare. Då kan månadskostnaden vara relativt låg men antalet deltagare avgör lönsamheten. 

 

9. Podd (eller vlogg)

Jag behöver knappast förklara vad en podd är, det vet du. Men kanske kan man säga att en podd är en blanding mellan en blogg och radio? Podden är något som lyssnaren kan ...lyssna och prenumera på, jag skulle säga att podden som format inte passar varje ämne. Hur som helst passar det inte alla kursleverantörer. Du måste gilla att prata, samtala eller reflektera högt. Kanske tilltalar podden som format den lite mer extroverta avsändaren, mer än oss som är lite mer introverta? 

Man säljer sällan själva podden, snarare funkar den som en del i en marknadsföring. Den bygger relation och förtroende. Det är sällan något du direkt kan tjäna pengar på men det är ett indirekt är det en fantastisk kanal för att vinna kunder för andra produkter och tjänster som kommer senare i din kundresa. 

 

10. ONLINEKURSER 

Detta format är det jag har specialiserat mig på. 

I många år har jag utforskat och utvecklat onlinekursen utifrån ett pedagogiskt; det vill säga ett upplevelse- och resultatmässigt perspektiv. 

En onlinekurs kan vara en mer eller mindre förinspelad produkt som innehåller video, ljud, text och bild. Den kan erbjudas som en fristående produkt (så kallad "stand alone") – som inte sker i realtid utan förinspelas. Dina kunder kan då ta del av din expertis när de vill – trots att du själv inte finns på plats där och då. 

Onlinekursen kan med fördel varieras med några av ovanstående alternativ, men du kan också komplettera med individuell support och/eller grupphandledning i realtid. Att blanda olika kanaler är nästan alltid den mest lönsamma och pedagogiskt effektiva lösningen för en digital lärprodukt. 

Beroende på hur du blandar olika kanaler, som tid i grupp, individuell support etc kan du sätta pris mellan 9 000 och uppåt. Här finns egentligen ingen övre gräns. Det finns många onlinekurser med ett blandat lärande som kostar 19 900 kr, 39 900 kr, 59 000 kr, etc. Allt beroende på målgrupp, ämnets karaktär, din erfarenhet och lösning du ger. 

ja, som du hör kan flera kombinationer gå in i varandra och blandas. Bara din fantasi och dina och dina kunders behov styr. 

 

Fundera: 

1. Vad är det du vill uppnå? 

Vill du skapa en digital produkt för att marknadsföra dina tjänster eller för att ha en produkt som avlastar dig och ger transformation för dina deltagare? Alltså ska du använda produkten till din markandsföring eller som en produkt du ska sälja?

2. Vilka ska du hjälpa? 

Vem är din ideala kurstagare? Vilka behov har hen?

3. Är det fortfarande onlinekursen som är det bästa valet för dig? gär (Eller är det något av de andra formaten (eller en kombination) som passar dig, ditt ämne och dina kunder bäst?)

Oavsett är du välkommen att boka ett kostnadsfritt samtal. Då kan vi undersöka hur just DU skulle kunna gå till väga. Till exempel kan vi utforska vilken sorts digital lärprodukt du bör bygga, vilket pris du kan ta och hur du sedan kan ta dina första steg. 

P.S. Givetvis är samtalet til 100% både gratis och förbehållslöst! No strings attached! 

 

Ella Hellgren, elearningspecialist, Course it matters

broken image

 

 

 

 

 

Course it matters är resultatet av en vision. 

På stranden en blåsig vinterdag utanför Visby 2012 fick jag till mig: "Det finns inte tid för något annat" Du ska hjälpa dem med viktiga budskap – så att de kan nå ut och hjälpa många fler människor snabbare. "För det finns inte tid för något annat!"

Course it matters är också resultatet av mina år som 

elearningproducent och pedagogiskt ansvarig på en av Stockholms mest etablerade eLearningproduktionsbyråer, 10 år som gästlärare i interaktivitet, pedagogik och manus på branschens yrkeshögskola, och inte minst de senaste åren då jag utforskat hur vi som kanske inte är så värst teknikintresserade kan skapa utbildning som skapar lust, engagemang och resultat.

Jag har hjälpt hundratals kunder att bygga DIY kurser i ämnen som: 

ledarskapsutveckling, mental coaching, drömtolkning, healing, mindfulness, ACT, olika varianter av kost, hästfoder, viktminskning, administration, olika former av andlig utveckling, sex, bygga varumärke, miljö/hållbarhet, skogsbruk, tillgänglighet, hunddressyr, olika former av stressbearbetning, Lean, ekonomi, storytelling, produktivitet, olika former av företagande, och så vidare och så vidare.

Nu undrar jag. vilket ämne vill du digitalisera och för vem?

/Ella på Course it matters

 

broken image