Förlagsvärlden satsar på onlinekurser

Har du skrivit en faktabok (eller vill göra det) och paketera din kunskap online?

I fredags var jag på ett av Bonnierföretagen och utbytte erfarenheter om lärande online. Jag var ombedd att ge feedback på en digital lärplattform som snart kommer att hamna under Bonnier Fakta.

Spännande eller hur!

Nu börjar också gammelmedia satsa på onlinekursen.

Rebecka och hennes team berättade hur faktaboken får ett allt kortare bäst-före-datum.

Den normala faktaboken är aktuell bara några månader!

Sedan kommer nya böcker ut på hyllorna – och det blir dyrt att marknadsföra och behålla "gamla" böcker i lager.

Där kommer onlinekursen in som ett givet alternativ för både förlag och författare. Där kan man fortsätta dela sin kunskap, ständigt uppdatera innehållet och lagra i molnet – enklare och billigare.

Idag får du några av de tips som Bonniers utvecklingsteam fick.

Här kommer två av råden:

1. Bygg ingen bok på burk.

Använd gärna boken som metafor men bygg ingen bok på burk. Online är en annan kanal. Ett annat medium. Nyttja det digitala mediet och använd de kanalerna du har: film, ljud, bild, nedladdning, reflektionsfrågor, kommentar, etc.

Men tro inte för den skull att online först och främst handlar om teknik, hög interaktivitet och spännande lösningar. För det gör det inte. Tvärtom.

2. Utgå från slutanvändaren.

Allt handlar om slutanvändaren. Att hen ska få resultat. Att hen ska lyckas lösa sitt problem (åtminstone så långt det kommer an på dig). När du utgår från slutanvändaren handlar det ju också om att hen ska ha kul, känna mening, lust och engagemang – under tiden.

Det handlar om att skapa många små wins – steg för steg. Små wins så att hen ständigt ser framsteg. Wins som är precis så så lagom utmanade och lagom enkla att hen känner sig duktig och tycker det är roligt att fortsätta.

Det här är förstås bara några viktiga pedagogiska råd.

Och tyvärr är det över 90 % av alla onlinekurser som inte klarar det här.

Ja, över 90 % onlinekurser misslyckas med att hjälpa sina slutanvändare.

(Det betyder att även många av de mest erfarna konsulterna och experterna inte klarar att bygga en tillräckligt bra onlinekurs.)

Och det tycker jag säger en hel del.

Det är lättare sagt än gjort att skapa en riktigt bra och levande onlinekurs.

Min mission är att DIN onlinekurs ska klara att förändra liv – både dina kunders och ditt eget. Min mission är att vi tillsammans förändrar världen, med en onlinekurs i taget.

Hänger du med?

Kolla också in blogginlägget "Från bok till onlinekurs – Bokmässan 2020"

broken image
broken image