Return to site

Guldformulan till en värdefull kursidé

– så här vaskar du fram den

Har du funderat på det där med kursidé?

Alltså, vad din webbkurs ska handla om? Eller med andra ord: vilket problem din webbkurs ska lösa?

Säkert har du det.

Kanske har du redan en idé, men tvekar om den kommer att träffa rätt? Om någon kommer att vilja köpa den?

Då kanske du vill testa "guldformulan". 

Den hjälper dig att vaska fram en gyllene idé för både dig själv och dem du hjälper. Att hitta vinkeln som gör att din webbkurs blir verkligt värdefull.

Guldformulan kan hjälpa de flesta webbkursbyggare – åtminstone en bit på vägen. Den funkar vare sig du utbildar i ledarskap, sociala medier, ACT, immaterialrätt, empowerment, rörmockeri, hunddressyr eller hypnos, etc. Och den kan hjälpa vare sig du har privatpersoner eller företag som kunder.

(Okej, jag kan hålla med. I vissa ämnesområden kan formulan upplevas långsökt – men varför inte testa?! Kanske kan du hitta något som glimmar och som leder till en lite vassare och mer värdefull webbkursidé!)

Här kommer formulan

Utgå från ditt vanliga ämnesområde – hur du kan bidra till att dina kunder får mer:

1. (Frihet) Pengar/bättre ekonomi:

Alla vill spara eller tjäna mer pengar. Det är ett starkt incitament för att någon ska vilja investera i din webbkurs. Att de kommer att tjäna in den summa din kurs kostar – och mer.

Till exempel vill de kanske veta hur de kan tjäna pengar på fastigheter, aktier, sparande, pension, hur de kan minska sina skulder, starta företag, få fler kunder, öka sin produktivitet eller hitta ett jobb.

Eller så kan din kursidé handla om att spara tid och därmed pengar genom att du lär dem att utföra något snabbare, smartare, säkrare...

Hittade du någon liten guldklimp där?

Om inte, se om formula 2 och 3 passar dig och ditt ämnesområde bättre.

2. Hälsa, välmående – ett längre och gladare liv:

Alla vill må bättre, bli friskare, stressa mindre, orka mer, bli mer vältränade, se bättre ut, gå ner i vikt, äta nyttigare, se mening i livet, etc. Ja, du fattar.

Exempel inom detta område kan till exempel vara yoga, friluftsliv, rawfood, enkel och billig vardagsmat, mental träning, mindfulness...

Hur kan du vaska fram något ur just ditt ämnesområde här?

3. Kärlek, bättre relationer:

Ja, till syvende och sist så kan man koka ner alla värdefulla kursidéer till det här:

alla vill vara accepterade och älskade.

Alla vill få bättre relationer, bli bättre på att hantera konflikter, bli en bättre förälder eller partner...

Hur kan du vaska fram något ur just ditt ämnesområde här?

Kort sagt: Nyckeln till en riktigt värdefull webbkursidé är att dina kurstagare på något vis ska känna sig mer älskade och accepterade.

Utifrån ditt ämnesområde – vad kan du göra av det?

Visste du att du får hjälp med varje steg från ax till limpa när du studerar Webbkursprogrammet och att du kan studera programmet i sommar?

Vill du ta hjälp med din webbkurs – från kursidé till färdig webbkurs i handen?

Vill du bygga en webbkurs med professionell pedagogisk kvalitet? En webbkurs som blir bränslet i din business – som blir din signaturkurs och flaggskepp? En webbkurs som dina kunder kommer att älska?

Då har du sommarens dunderchans här!

Läs mer här.

Hör tidigare kurstagare berätta om programmet här.

Pris: Mellan 9.900 - 21 900 kr exkl. moms beroende på hur mycket personlig coaching och projektledning du väljer.

OBS: Vanligtvis säljer jag Webbkursprogrammet fristående (och ännu mindre till det här priset!) eftersom jag tror på personlig support och kvalitessäkring. Men i sommar gör jag ett undantag – bara för dig som läser min blogg eller mitt nyhetsbrev...

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly