Betald eller organisk marknadsföring

· MARKNADSFÖRING ONLINE

Mycket förenklat kan man säga att det finns mtvå sätt att marknadsföra online. 

Betald respektive social/organisk

Båda fungerar. Båda är bra.

Men vilket sätt är bäst? ORGANISK marknadsföring handlar om att vara aktiv i grupper, nätverka, bygga relation och ge värde.

(Det kan du genom att göra inlägg, kommentera andras, skapa filmer på din youtubekanal, skriva nyhetsbrev, gästblogga, med mera, med mera).

Och så finns det BETALD marknadsföring. Här skapar du annonser till exempel på Facebook/Instagram, LinkedIn eller Google ads. 

(Givetvis handlar det om att bygga relation och att ge värde även här – men här är de mer en envägskommunikation). 

Ibland kan man få intrycker att organisk marknadsföring är lite "finare" och betald lite "fulare". Att det liksom är mer sympatiskt med att marknadsföra socialt. 

Men så behöver det inte vara. 

Båda kan vara hjälpsamma och autentiska och båda kan vara manipulativa och säljiga. (Du har säkert sett exempel på båda).

Men vilken är bäst nu då?

Svaret är att det inte finns EN strategi som är bäst. 

Den som är bäst är den som passar DIG bäst. 

Din marknadsföringsstrategi behöver passa din publik, ditt varumärke men också din personlighet.Allt det avgör vilken strategi som är bäst – för dig. 

Personligen AVSKYR jag småprat i sociala media, jag blir trött och dränerad. Jag har också tröttnat på att försöka lista ur hur man lägger upp bilder på Instagram eller Linkedin för att få maximalt med likes eller kommentarer. Det känns inte längre ok.  

Därför föredrar jag till exempel att använda mixen: 

1. betalannons via FB/Instagram + Google ads som leder till ett

2. webinar som leder till  

3. säljmöten 1:1som leder till (om kunden och jag är en bra matchning) 

4. säljsida.

Där får jag en lagom mix som passar mig, mina kunder, mitt varumärke, min personlighet och mina värderingar.  

Medan du kanske har valt att avsätta en stund varje dag dagen för att finnas där dina kunder finns. Du kanske gillar Instagram eller att kommentera i Facebookgrupper – det gör du lätt och gärna! 

Då är det toppen! 

Då är det så du ska göra! 

Jag tror att vi ska hitta den mix och kompromiss som passar vår publik, vårt ämnes karaktär och vår personlighetstyp. Så vilken typ är du: organisk, betald eller en mix?

Vilken personlighetstyp är du: organisk, betald eller en mix?Och hur ser din strategi ut i så fall?  

Skriv gärna och berätta! 

/Ella

broken image