En riktigt bra onlinekurs – vad betyder det?

En kurs dina kunder ÄLSKAR... eller åtminstone är nöjda med och rekommenderar vidare till andra..

· BYGG INGEN BOK PÅ BURK,WEBBPEDAGOGIK,ENGAGERA ONLINE

Jag brukar prata om en "riktigt bra onlinekurs." 

Men vad sjutton menar jag med det? 

Alltså, vaddå "bra"?

När vet man att "bra" faktiskt är... bra? Är en bra onlinekurs en kurs som är lönsam, hållbar, ger resultat och upplevelse för dina kunder. Är en bra onlinekurs en kurs som avlastar dig och ökar din impact och frihet.

Svar ja.

Men låt mig börja med vad en bra onlinekurs INTE är. 

 

EN DÅLIG ONLINEKURS:

1. har ett luddigt slutmål 

2. aktiverar inte deltagarna tillräckligt och/eller aktiverar inte på ett engagerande sätt. 

3. överväldigar med för mycket innehåll 

4. har en otydlig navigering och gör att det är svårt att hitta

5. är inkonsekvent vad gäller medieval, manér, tilltal, etc... 

6. eller är alldeles för konsekvent och blir istället tråkig. 

7. använder inte medievalen (ljud, text, bild, frågor, film, synkront, anakront, etc.) på ett sätt som engagerar och levandegör.

Och så vidare, och så vidare. 

 

OK, men låt oss då förtydliga vad en "riktigt bra" onlinekurs är:

Först och främst ska den lyckas hjälpa kurstagarna att lösa "problemet" som var själva orsaken till att de köpte kursen! 

Det betyder inte att du ska göra jobbet ÅT kursdeltagaren. Deltagaren måste själv göra armhävningarna – men du har ett ansvar för att ha tuggat, sorterat och digisterat innehållet så att kunden enkelt kan tillgodogöra sig kunskapen – på bästa sätt.

Det betyder nästan alltid att du behöver skapa en deltagarorienterd och aktivitetsorienterad onlinekurs. En kurs som aktiverar, engagagerar – och ger resultat. 

Bland annat handlar det om att ge uppgifter och uppdrag som steg för steg leder till slutmålet. Uppgifter som innebär lagom stora utmaningar. Jag pratar om aktiviteter som deltagarna klarar, som får dem att känna sig duktiga men som ändå är lagom utmanande.

Aktiviteter som gör att de MÄRKER att de stegvis kommer framåt, längs med lärresan. 

Förstår du vad jag menar? 

Låt mig ta ett exempel:  Låt oss säga att du utbildar i kundbemötande. Då skulle ett bra uppdrag INTE vara att man ska kunna rabbla upp vilka fem kundvårdstrategier som finns.  Det vore ganska meningslöst eller hur? 

Men om kurstagaren skulle få konkreta mini-uppdrag som stegvis tränar henne att bli bättre på att bemöta sina kunder i praktiken – då börjar kursen närma sig en riktigt bra kurs.

Kvittot för en riktigt bra onlinekurs är att kurstagaren kan använda kunskapen i sin verklighet.

Att hen kan se förändring i sitt liv. 

Det är ju också först då du kommer att få nöjda kunder. Och det är först då kursen kan lyfta ditt företag och ge dig ett friare liv.

Håller du med? 

Vad vore en bra onlinekurs för dig? 

Och vilken förändring ska dina kunder se in sina liv?

 

/Ella på Course it matters

Är du redo att skapa onlinekurs som dina kunder kommer att ÄLSKA, eller åtminstone uppskatta och rekommendera vidare till andra?

Välkommen att boka ett fritt samtal här! Då kan vi undersöka vilken sorts onlinekurs som kan bli den bästa både för dig, din business och dem du hjälper.  

 

broken image

 

Fler nedladdningsbara gratisresurser hittar du här!
Få hårda och mjuka tips på lärplattform, videoresurser och soft skills som hjälper dig att skapa en riktigt bra onlinekurs.