Finns det redan för många kurser i ditt ämne?

Är din marknad mättad?

· SKALA UPP DIN BUSINESS,MARKNADSFÖRING ONLINE,INNAN DU BÖRJAR

Tänker du att det omöjligt kan finnas plats för en till onlinekurs i en överfull marknad?

Att det mesta redan är gjort!

Jag förstår att man kan tänka så. 

Men då vill jag att du lyssnar lite extra.

Till att börja med plockar vi fram några siffror och statistik.

Bare with me...
siffror kan vara torrt, men låt oss ge dem en chans en stund. 

Är du redo?

OK.

Det finns typ 7,7 miljarder människor på jorden.

År 2030 lär den siffran ha stigit till 8,5 miljarder.

Av dem sägs 4,7 miljarder finnas på internet. 

En prognos (som gjordes innan pandemin) är att eLearningbranschen kommer att omsätta 325 miljarder USD år 2025

Tack vare Covid har antalet
1. företagskurser ökat med 80%
2. kurser som vänder sig till privatpersoner har ökat med 425% sedan innan covid.

Av uppenbara skäl har både företag och privatpersoner blivit betydligt mer benägna att studera online.

Låt oss säga att du skulle jobba med 0.01 procent av dem som använder nätet, då är det fortfarande hisnande 4,7 miljoner människor. (Jag hoppas jag räknar rätt här..)

Eller bara 0.001 procent...
Eller 0.0001 procent.

Ålrajt, tänker kanske du, jag fattar poängen, det finns många potentiella kunder därute, men jag vill inte utbilda på engelska, spanska, kinesiska eller hindi!

Jag jobbar helst på svenska.

Jag fattar.

Sverige är ett litet land, men fördelen är att i stort sett varje svensk har en skapligt hög internetmognad och de flesta har tillgång till bra och snabb uppkoppling. 

Vi är också ett folk med en lång traditition av att studera och fortbilda oss.

Nu kommer min poäng.

De flesta tjänsteföretagare måste gå online för att fortsätta vara relevanta. En onlinekurs (eller motsvarande digitalt förpackad kunskap) är något av en HYGIENFAKTOR. En onlinekurs är lika nödvändig som någon form av hemsida, att vara synlig/vara aktiv i sociala media... eller som att borsta tänderna varje dag...

Du nästan MÅSTE ha en digital lärprodukt för att kunna säkra och bredda dina inkomstkällor.

Dina kunder kommer att förvänta sig att du har någon form av digital paketering som kan ge DEM friare studier samt ett lägre/smartare pris.

Och så vidare och så vidare.

Men ok, marknaden är ÄNDÅ överfull säger du.

Alright.

DÅ vill jag att du lyssnar på det här! :)

Det finns nämligen ett par affärsvapen!

1. Det första handlar om din nisch

För så länge du har en väl nischad målgrupp kommer du långt.

Det räcker med c:a 10 000 personer i din målgrupp för att du ska ha en tillräckligt stor grupp för att det är värt att satsa.

Ja, du hörde rätt. Det räcker med ungefär 10 000 personer i den nisch du väljer att jobba i. 10 000 personer ger en tillräckligt stor grupp för att du ska kunna driva en lönsam business och till och med ha marginal att växa!

Om vi tar ett par exempel:
Om din målgrupp är sociala entreprenörer i Sverige (särskilt om vi också lägger till något av de nordiska länderna) nog finns det totalt kring 10 000 stycken? Och nog kan det finnas 10 000 nyblivna mammor, eller 10 000 anställda inom offentlig sektor som har det problem du kan lösa och så vidare, och så vidare!

2. Och adderar du det som gör DIG UNIK kommer du att ha goda förutsättningar att sticka ut i en allt tuffare marknad. 

Det som gör dig unik är ditt andra affärsvapen. 

DIna styrkor (och faktiskt också dina svagheter) tillsammans med en tydligt avgränsad nisch gör att du kan sticka ut. 

Det kan handla om att lyfta fram det du lyckats och misslyckats med i livet. Det kan vara dina erfarenheter, kunskaper och meriter. Det kan vara dina  intressen, hobbies och visioner. Det kan handla om var du bor och hur du klär dig. Det kan vara egenheter, diagnoser och andra särdrag. 

Som sagt, de flesta kunskapsföretagare BEHÖVER sälja sin expertis online för att kunna jobba smartare, friare och lönsammare. 

Och för att lyckas behöver vi hitta vår unika nisch: vår unika smala målgrupp och vår unika USP.  

 

 

Boka ett kostnadsfritt samtal så kan vi undersöka vilken sorts onlinekurs som ger dig bäst hävstångseffekt.

broken image

 

Källor: https://www.globalis.se/Statistik/Internetanvaendare

https://varldskoll.se/fokus/internet