Return to site

Onlinekursen som affärsidé

När jag startade Course it matters fanns det inget att googla, inga förebilder, ingen att inspireras eller lära av. Och det var få såg potentialen i min idé.

Ibland hjälper Facebook oss att göra tillbakablickar. (Och då blir jag ofta förvånad över att det inte har gått MER tid än det faktiskt har gått!)

Idag var ett sådant tillfälle.
För bara åtta år sedan skrev jag eLearnings till Domstolsverket (nio internutbildningar på raken, bara för dem).
(Ett HELT annat liv än jag lever idag.)

Då var jag anställd, och precis i den vevan, för åtta år sedan, började mina idéer om en ny form av lärande online (och inte minst ett friare liv för mig själv) ta form. 🌿

Ett liv på mina villkor.

Ett liv där jag kunde hjälpa transformationslärare att nå ut med sina VIKTIGA budskap – enklare.

Jag såg framför mig enkla D.I.Y. onlinekurser.

Eller som jag kallade det då: "PLATTA PAKET-KURSER"

Då fanns ingenting av detta. Det fanns inget på Youtube eller Google. Det fanns inga förebilder, ingen att lära eller inspireras av.

Få fattade vad jag pratade om när jag pratade om min affärsidé. Majoriteten svarade: "Bygga en onlinekurs –vad är det och varför det?".

Få såg potentialen.

Idag är det en miljardindustri som förväntas växa flera 100 % fram till 2025.

Men trots andras oförtående kommentarer visste jag att det här var min mission och jag utforskade gör-det-själv-möjligheterna från scratch

För åtta år sedan fanns tekniken – en den var tekniken anpassad för teknikproffsen, den var komplicerad och dyr. Det fanns inte mycket för oss som ville göra allting själva.
 

Min vision var en low-tech eLearning utan onödiga mellanhänder. Utan dyra produktionsteam och komplexa led. En platta-paket-produktion.

Min vision var att ämnesexperten skulle klara mera själv. Han eller hon skulle förmedla budskapet själv, med sin naturliga nerv, äkta engagemang och levande kunskap (färre skådisar som läste manusförfattarens manus - hur proffsigt och snyggt det än var).

Kurserna skulle bli enklare men mer nära och berörande. Genuinare. Nästan som verkligheten.

En eLearning som prioriterade relation – och slutanvändarens upplevelse och transformation.
 

Det känns obegripligt länge sedan den där bilden togs. Oj, så mycket som har hänt sedan dess!
😊

Finns det något i i din bransch som förändrats under de senaste åtta-tio åren? Stort som smått?

Kommentera gärna och berätta om tidsandan, tekniken, din egen eller dina kunder utveckling förändrat din business, ditt liv eller sättet du hjälper dina kunder på.

LIVE workshops och webinar

Vill du få hjälp att utforska det här? Kom då till något av mina fria workshops och webinar! Klicka på knappen nedan och anmäl dig!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK