Return to site

Vilken plattform ska jag välja?

Lärportal, kursplattform, LMS passar dig?

Har du börjar googla på teknik och plattformar?

Jag får ofta frågor om tekniken: "Vilken plattform använder du?""Känner du till plattformen X?""Plattformen Y har varit i kontakt med mig, vad säger du om dem?"

Ofta brukar jag svara så här: ​

Yes, jag känner till plattform X och Y (och ofta Z, Å, Ä, Ö också för den delen). Men skulle jag ge dig ett rakt svar skulle jag inte hjälpa dig eller dina slutkunder. Jag skulle inte hjälpa dig att bygga en riktigt bra onlinekurs.

Tvärtom.

För så här är det nämligen, den kursplattform som passar just dig och din business vet vi inte – förrän om ett tag.

Att snabb-tipsa om en plattform är som att tipsa om färdsätt innan man vet vart personen ska åka, vilka som ska åka med och hur länge de ska vara borta.

Alla behöver göra ett grundligt  förarbete för att kunna veta vilken teknik som blir bäst – för dem, deras kunder och deras utbildningsverksamhet.

Det här förarbetet krävs för att du (eller vi tillsammans) ska kunna se vilket koncept och därmed vilka tekniska funktioner som jUST DU kommer att behöva, som passar din budget, ditt ämne och dem du hjälper. Och gör du förarbetet betalar det sig i tid både vad gäller den kommande produktionen, marknadsföringen och själva leveransen.

Många gånger om.

När du gör förarbetet har du igen det flera gånger om – i kundens upplevelse samt slutresultat och inte minst i din egen frihet, budget och sinnesro. 

Du kommer att kunna vila i att du har byggt den mest optimala kursen och valt den bästa tekniken för just dina behov och förutsättnignar. 

Även om jag kan förstå att kan verka logiskt att utgå från det tekniska (särskilt när man redan kan sitt ämne och sin publik mycket väl) så är det tokigt att börja där.

Jag säger det igen: börjar du med tekniken riskerar det att bli en dyr och tidskrävande återvändsgränd. Detta till trots, vill jag ändå bjuda på några tips på vad du behöver tänka på när det gäller just lärplattformar.

Sju kriterier för val av lärplattform:

1. Den ska vara prisvärd (passa din budget även om du inte skulle sälja något)

2. vara enkel att röra sig och använda för producenten (alltså för dig)

3. den ska sätta kurstagarens lärande i fokus (inte bara på marknadsföring och sälj)

4. det betyder att ge en sjysst upplevelse för kurstagarens (snygg, lättnavigerad, intuitiv, modern)

5. ge möjlighet att anpassa efter din grafiska profil och matcha dina övriga produkter på nätet. (Matcha ditt varumärke)

6. med andra ord: har de funktioner som du och dina kunder behöver.

7. En plattform ditt företag kan växa i.

Men som sagt. 

Jag önskar att du kan tänka dig att vänta lite med teknikfrågan tils du har gjort förarbetet som handlar om att ringa in din målgrupp, skapa ett digitalpedagogiskt manus. 

Först då kan du (eller vi tillsammans) se vilka funktioner som just du kommer att behöva, och därmed vilken plattform som blir bäst för dig.

I det långa loppet.

För nu säger jag något viktigt: ett generellt tips passar inte nödvändigtvis dig. ONE SIZE DOES NOT FIT ALL.

 Det är en djungel därute och det är svårt att veta att man väljer rätt koncept, teknik, utrustning. Det finns många olika råd och det kan vara svårt att veta vad som är rätt väg för JUST DIG.  

DÄRFÖR NU BJUDER JAG JUST NU PÅ ETT TIDSBEGRÄNSAT, KOSTNADSFRITT  KVARTSSAMTAL PÅ TEMAT "HITTA DIN LÄRPLATTFORM".

Jag kommer att ställa frågor för att få en bild av vad du gör  och vad du vill göra när du är klar och antingen ge ett konceptförslag eller tipsa om den bästa lärplattformen för just dig.   

Samtalet tar c:a 25 minuter och är kostnadsfritt. Klicka på knappen och boka din tid! 

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK