Gå tillbaka till webbplatsen

10 sätt att utbilda online

Hitta det smartaste sättet att nå ut med ditt budskap

"Alla" bygger eller har byggt en onlinekurs idag. Men är onlinekursen, den enda vägen för att skala upp sin verksamhet: tjäna mer pengar och få mer frihet? 

Nej, det finns faktiskt fler, och ibland till och med smartare, sätt att hjälpa sina kunder online.

Alternativ som är enklare att komma igång med.

Bara för att du vill jobba smartare så betyder det alltså inte att en onlinekurs är den bästa vägen. 

Här kommer 10 olika sätt att produktifiera din kunskap. Kanske hittar du något som passar dig, ditt ämne och dem du hjälper! 

10 sätt att paketera din kunskap online  

1. E-bok

En viss sorts kunskap gör sig utmärkt i en e-bok. Kanske har du redan populära bloggar, tidigare kursmaterial och annat som du redan formulerat som du skulle kunna paketera till en e-bok och sälja? Eboken kan fungera som en handbok, en introduktion, större steg-för-steg-manual, intervjuer, fallstudier, etc. E-boken kan ha ett mindre omfång än en "vanlig" bok. Det finns smarta verktyg för att formge och paketera eboken och du behöver inget förlag för att nå ut. Det samlat gör att du kan komma ut med den relativt snabbt och enkelt. 

2. Mejlkurs 

En mejlkurs är (ofta) en (mer eller mindre) textbaserad kurs som skickas ut via mejl. Här skickas ett mejl till kurstagarens inbox under låt oss säga 10 eller kanske 30 dagar. Fördelen är att kursen kommer till en plats där din kund ofta loggar in. En mejlkurs har ofta korta text- eller videolektioner samt korta uppdrag som läsaren kan implementera mer eller mindre direkt i sin vardag. En mejlkurs kan vara toppen att komma igång med! 

3. PDF-dokument

PDF:en kan t ex vara en steg-för-steg-manual, ett recept, checklista, tips, råd med mera.  En PDF kan man ladda ner och skriva ut. För som du vet, ibland är det skönt att slippa behöva slå på datorn och istället ha informationen lätt till hands, där man behöver kunskapen direkt, "on demand". 

4. App

Fördelen med en app är att kunden kan ladda ner appen i mobilen och har lärmaterialet lätt till hands.  All sorts information passar inte till en app, men enklare filmer, tillvägagångsätt, parlör, tillämplingar, manual eller annat material som kursdeltagarna behöver ha till hands funkar. 

5. Add-onkurs

Det här är ett smart alternativ. Här behåller du det som redan funkar analogt och digitaliserar något enklare moment. Kanske har du en faktabok som du vill komplettera med filmatiserade instruktioner. Eller så har du en fysisk kurs som du vill komplettera med utskrivbara PDF:er, startkitt, ljudfiler, filmer som repeterar, motiverar, inspirerar eller fördjupar kursen.  Det här med att blanda offline med online är alltid en vinnare och det gör du snabbt och enkelt i en add-onkurs. 

6. Masterminds

Masterminds betyder ofta att det finns en mer exklusiv handledning och/eller ett teamwork där man arbetar kring ett tema eller problem. Det kan vara du som leder gruppen eller så delar gruppen på ansvaret. En mastermind sker i realtid och kan till exempel ske via Teams eller Zoom. Givetvis kan man alltid spela in träffen och titta i efterhand som en replay. 

7. Realtidskurs online

Här erbjuder du gruppsessioner i realtid online, Det är något du kan erbjuda både individuellt och/eller i grupp. Du kan enkelt använda programvaror som till exempel Teams eller Zoom. (Det här är ett enklare sätt att utbilda än att utbilda via det jag vanligtvis menar med en onlinekurs.) 

8. Medlemsprogram/Membership sites

Det här är en slags prenumeration på en mer eller mindre social "samlingsplats" där du också lägger upp lektioner/lärmaterial. Ett medlemsprogram passar ofta innehåll som kräver en större grad av integration över en längre tid. Till exempel kan ämnen som personlighetsutveckling, matlagning, musik, konst, träning passa perfekt. Ofta erbjuder man träffar i grupp och någon form av forum där du eller deltagarna kan kommunicera, ställa frågor och ge svar. 

9. Podd eller videocasts

Jag behöver knappast förklara vad en podd är, det vet du. Men kanske kan man säga att en podd är en blanding mellan en blogg och radio? Podden är något som lyssnaren kan prenumera på, jag skulle säga att podden som format inte passar alla ämnen. Hur som helst passar det inte alla kursleverantörer. Du måste gilla att prata och samtala. Kanske tilltalar podden som format extroverta avsändare mer än oss introverta. Man säljer sällan själva podden, snarare funkar den som en del i en marknadsföring. 

10. ONLINEKURSER 

Det här är det jag har specialiserat mig på. 

En onlinekurs kan vara en mer eller mindre förinspelad produkt som innehåller video, ljud, text och bild. Den kan erbjudas som en fristående produkt (så kallad "stand alone") och då alltså inte sker i realtid. Dina kunder kan därför ta del av din expertis trots att du själv inte finns på plats.

Onlinekursen kan med fördel varieras med några av ovanstående alternativ, men du kan också komplettera med individuell support och/eller grupphandledning i realtid. Att blanda olika kanaler är nästan alltid den mest lönsamma och pedagogiskt effektiva lösningen för en lärprodukt. 

ja, som du hör kan flera lösningar gå in i varandra och blandas. Bara din fantasi och dina och dina kunders behov styr vad som blir bäst.

Fundera: 

1. Vad är det du vill uppnå? 

Vill du skapa en digital produkt för att marknadsföra dina tjänster eller för att ha en produkt som avlastar dig och ger transformation för dina deltagare? Alltså ska du använda produkten till din markandsföring eller som en produkt du ska sälja?

2. Vilka ska du hjälpa? 

Vem är din ideala kurstagare? Vilka behov har hen?

3. Är det fortfarande onlinekursen som är det bästa valet för dig? gär Eller är det något av de andra formaten (eller en kombination) som passar dig, ditt ämne och dina kunder bäst?

Eller är det något av de andra formaten (eller en kombination) som passar dig, ditt ämne och dina kunder bäst? 

Välkommen att boka ett samtal om du vill bollplanka ditt val! 

Boka ett 25 minuter kostnadsfritt samtal här!

Ella Hellgren, elearningspecialist, Course it matters

Course it matters är resultatet av en vision. 

På stranden en blåsig vinterdag utanför Visby 2012 fick jag till mig: "Det finns inte tid för något annat" Du ska hjälpa dem med viktiga budskap – så att de kan nå ut och hjälpa många fler människor snabbare. "För det finns inte tid för något annat!"

Course it matters är också resultatet av mina år som 

elearningproducent och pedagogiskt ansvarig på en av Stockholms mest etablerade eLearningproduktionsbyråer, 10 år som gästlärare i interaktivitet, pedagogik och manus på branschens yrkeshögskola, och inte minst de senaste åren då jag utforskat hur vi som kanske inte är så värst teknikintresserade kan skapa utbildning som skapar lust, engagemang och resultat.

Jag har hjälpt hundratals kunder att bygga DIY kurser i ämnen som: 

ledarskapsutveckling, mental coaching, drömtolkning, healing, mindfulness, ACT, olika varianter av kost, hästfoder, viktminskning, administration, olika former av andlig utveckling, sex, bygga varumärke, miljö/hållbarhet, skogsbruk, tillgänglighet, hunddressyr, olika former av stressbearbetning, Lean, ekonomi, storytelling, produktivitet, olika former av företagande, och så vidare och så vidare.

Nu undrar jag. vilket ämne vill du digitalisera och för vem?

/Ella på Course it matters

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK