Gå tillbaka till webbplatsen

10 sätt att utbilda online

För dig som tänker att du måste bygga en onlinekurs, som alla andra

Idag är det MÅNGA som bygger en onlinekurs. Det är lätt att tro att det är den enda vägen att gå om man vill skala upp, jobba smartare och nå fler kunder. 

Men det finns fler alternativ. 

Och en onlinekurs ÄR inte den bästa lösningen för alla. 

 Alla vinner INTE på att bygga en onlinekurs.

Det finns fler sätt att utbilda smart och effektivt via webben.

Bara för att du vill hjälpa fler människor så behöver det inte betyda att en onlinekurs är den bästa lösningen i alla situationer. 

Här får du ta del av 10  sätt som du kan paketera din kunskap på. Kanske kommer du att hitta ett ännu smartare alternativ som passar dig, ditt ämne och dem du hjälper bättre!

10 sätt att ta din kunskap online  

1. E-bok

Viss kunskap gör sig fint som en e-bok. En e-bok kan vara en handbok, en introduktion, större steg-för-steg-manual, intervjuer, fallstudier, etc. 

2. Mejlkurs 

En mejlkurs är (ofta) en (mer eller mindre) textbaserad kurs som skickas ut via mejl. Här kommer varje lektion till kurstagarens inbox under låt oss säga 10 eller kanske 30 dagar. Fördelen är att kursen kommer till en plats där din kund ofta loggar in. En bra mejlkurs har ofta korta lektioner med tydliga munsbitar som läsaren kan applicera direkt i sin vardag.

3. PDF-dokument

Viss information passar bäst som en utskrivbar lista som man kan ha nära till hands, utan att behöva slå på datorn. Här kan dina kunder ladda ner en steg-för-steg-manual, recept, checklista, eller liknande. Ibland är det alldeles tillräckligt.

4. Podcasts 

eller videocastsSkapa ljud- eller filmsändningar på olika teman. Här kan du prata själv eller intervjua någon som du och din målgrupp kan vara intresserad av. Det här passar bättre om ditt content funkar fint att lyssna till, kanske på en promenad eller när man kör bil eller åker buss.

5. App

I en app kan du placera somligt lärstöd. Det kan vara enklare tillvägagångsätt, parlör, tillämplingar, manual eller annat material som kursdeltagarna behöver ha till hands via sin mobil eller platta. Ofta passar appen bra till enklare kunskap som man vill ha  till hands snabbt och lätt, "on demand". 

6. Add-onkurs

Att blanda offline med online är alltid en vinnare. I en add-onkurs behåller du det som funkar live/på plats och lägger till något mindre moment som med fördel kan ske via webben. Knaske har du redan en bok som du vill komplettera med filmatiserade instruktioner. Eller kanske har du en fysisk kurs där du vill komplettera med filmer som repeterar, motiverar, inspirerar eller fördjupar. 

7. Masterminds

Masterminds innehåller ofta en mer exklusiv handledning och/eller ett teamwork där ni arbetar kring ett tema eller problem. Antingen är det du som leder gruppen eller så delar gruppen på ansvaret. Det här sker i realtid och kan till exempel ske via Teams eller Zoom.

8. Realtidskurs online

Här erbjuder du gruppsessioner i realtid online, Det är något du kan erbjuda både individuellt och/eller i grupp. Du kan enkelt använda programvaror som till exempel Teams eller Zoom. (Det här är ett enklare sätt att utbilda än att utbilda via det jag vanligtvis menar med en onlinekurs.) 

9. Medlemsprogram/Membership sites

Det här är en slags prenumeration på en mer eller mindre social "samlingsplats" där du också lägger upp lektioner/lärmaterial. Ett medlemsprogram passar ofta innehåll som kräver en större grad av integration över en längre tid. Till exempel kan ämnen som personlighetsutveckling, matlagning, musik, konst, träning passa perfekt. Ofta erbjuder man träffar i grupp och någon form av forum där du eller deltagarna kan kommunicera, ställa frågor och ge svar. 

10. ONLINEKURSER 

Det här är det jag har specialiserat mig på. En onlinekurs kan vara en mer eller mindre förinspelad produkt som innehåller video, ljud, text och bild. Den kan erbjudas som en fristående produkt (så kallad "stand alone") och då alltså inte sker i realtid. Dina kunder kan därför ta del av din expertis trots att du själv inte finns på plats.

Onlinekursen kan med fördel varieras med några av ovanstående alternativ, men också med individuell support och/eller grupphandledning i realtid. Att blanda olika kanaler för olika syften är nästan alltid den mest lönsamma och pedagogiskt effektiva lösningen för en lärprodukt. 

ja, som du hör kan flera lösningar gå in i varandra och blandas i det oändliga. Bara din fantasi och dina och dina kunders behov styr vad som blir bäst.

Fundera: 

1. Vad är det du vill uppnå? 

Vill du skapa en digital produkt för att marknadsföra dina tjänster eller för att ha en produkt som avlastar dig och ger transformation för dina deltagare? Alltså ska du använda produkten till din markandsföring eller som en produkt du ska sälja?

2. Vilka ska du hjälpa? 

Vem är din ideala kurstagare? Vilka behov har hen?

3. Är det fortfarande onlinekursen som är det bästa valet för dig? Eller är det något av de andra formaten (eller en kombination) som passar dig, ditt ämne och dina kunder bäst? 

Vill du prata mer om det här? 

Då är du välkommen att boka ett strategisamtal– då kan vi undersöka vilket format och vilken konceptidé som blir bäst för dig. Samtalet tar c:a  25-minuter och är kostnadsfritt. Försttås är samtalet förbehållslöst och jag kommer inte att försöka kränga på dig något du inte vill ha. No worries, så jobbar vi inte här! :) 

Klicka på knappen och boka ditt samtal här:

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK