Gå tillbaka till webbplatsen

Finns det redan många onlinekurser i ditt ämne?

Är din marknad redan mättad?

Tänker du att det omöjligt kan finnas plats för dig i en redan full internetmarknad? Finns det  allt för många kurser i ditt ämnesområde? Att det mesta redan är gjort?

Jag förstår att man kan tänka så ibland. 

Men då kan lite statistik komma väl till pass. 

Bare with me, siffror kan vara torrt, men låt oss ge dem en chans en stund. 

Är du redo?

OK.

Det finns typ 7,7 miljarder människor på jorden. År 2030 lär den siffran ha stigit till 8,5 miljarder.

Av dem sägs 4,7 miljarder vara aktiva på internet. 

En prognos (som gjordes innan Covid19) är att eLearningbranschen kommer att omsätta 325 miljarder USD år 2025

På grund av Covid 19 har företagskurser ökat med 80% och antalet kurser som vänder sig till privatpersoner har ökat med 425%. 

Av uppenbara skäl har privatpersoner och företagskunder blivit betydligt mer benägna att studera online.

Låt oss säga att du skulle  jobba med  0.01 procent av dem som använder nätet, då är det fortfarande hisnande 4,7 miljoner människor. (Jag hoppas jag räknar rätt här..)

Ålrajt, tänker kanske du, jag fattar poängen, det finns många potentiella kunder därute, men jag vill jobba på svenska. Jag vill inte utbilda på engelska, spanska eller hindi!

Ja, Sverige är ett litet land, men fördelen är att i stort sett varje svensk har en skapligt hög internetmognad och de flesta har tillgång till bra och snabb uppkoppling. 

Vi är också ett folk med en lång traditition av att studera och fortbilda oss.

Nu kommer min poäng.

Visste du att nischen är typ allt. 

Och att det räcker att du har en väl nischad målgrupp på ungefär 10 000 personer.

Ja, det räcker med ungefär 10 000 personer i den nisch du väljer att jobba i. 10 000 personer ger en tillräckligt stor grupp för att du ska kunna driva en lönsam business och till och med ha marginal att växa!

Om vi tar några exempel: nog kan det finnas 10 000 sociala entreprenörer i Sverige (särskilt om vi också lägger till Norge), nog kan det finnas 10 000 nyblivna mammor som känner sig otillräckliga, nog kan det finnas 10 000 anställda inom offentlig sektor som ogillar att tala inför folk, och så vidare, och så vidare. 

Och adderar du det som gör DIG UNIK kommer du att ha goda förutsättningar att lyckas nå in och ut, i en allt tuffare marknad. 

Det som gör dig unik är ditt affärsvapen. 

Det är dina styrkor (och faktiskt också dina svagheter) som gör att du kan sticka ut. 

Det kan handla om att lyfta fram det du lyckats och misslyckats med i livet. Det kan vara dina erfarenheter, kunskaper och meriter. Det kan vara dina  intressen, hobbies och visioner. Var du bor och hur du klär dig. Det kan vara egenheter, diagnoser och andra särdrag. 

Kort sagt, de flesta kunskapsföretagare BEHÖVER sälja sin expertis online för att kunna jobba smartare, friare och lönsammare. 

Och för att lyckas måste vi hitta vår unika nisch: vår unika smala målgrupp och vår unika USP. 

Det här (och allt annat som krävs för att skapa och sälja en riktigt bra onlinekurs) jobbar vi givetvis med i Webbkursprogrammet – steg för steg. 

P.S. Nyfiken på om programmet är rätt för dig och om du har en bra nisch?  Om det kan löna sig – också för dig – att gå online?

Boka ett kostandsfritt samtal så kan vi undersöka det.

Källor: https://www.globalis.se/Statistik/Internetanvaendare

https://varldskoll.se/fokus/internet

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK