Vad ska din onlinekurs göra för DIG?

 

· SKALA UPP DIN BUSINESS,FRIARE LIVSSTIL,INNAN DU BÖRJAR

Har du ställt dig frågan: "Varför vill jag skapa en onlinekurs?" 

Alltså, har du rannsakat dig på allvar?

Varför – på riktigt – vill just du lägga en tid och energi på att producera, marknadsföra och leverera en onlinekurs?

Ökade inkomster, mer frihet och möjlighet att göra större impact brukar vara de vanligaste argumenten.  

Men låt oss titta lite ordentligare än så. 

Och då kan frågan "Varför vill just JAG...?" bli spadtaget som gräver den där metern djupare. 

Om du ställer frågan "Varför vill just jag...?" blir det enklare att hitta den digitala pusselbit som passar dig, din verksamhet och dem du hjälper. 

Den där pusselbiten som bara passar DIG. 

Som passar dig bäst. 

Ja, jag pratar om hela poängen med att gå online. 

Om du inte ställer frågan (och några fler frågor förstås) och ärligt rannsakar dig innan du sätter igång, så riskerar du att producera FEL onlinekurs på FEL grunder. 

Och tyvärr träffar jag erfarna och mycket duktiga utbildare som gjort just det. 

De byggde inte rätt pusselbit. 

Det gick lite för fort. 

Det tycker jag är sorgligt. 

Somliga hade FOMO (fear of missing out) som ingång och incitament. De oroade sig för att inte "hänga med", bli "lämnade kvar på perrongen". Och ja, jag förstår. Skrämselretoriken är vanlig i DIY onlinekursbranschen så det är lätt att trilla dit.

Andra byggde en onlinekurs för att det "ser bra ut". De kanske har skrivit faktaboken, är keynote speakers och tänker att tja, jag måste väl ha en onlinekurs också! "För det ska man tydligen ha!". 

(Eller så byggde man en kurs för man hade hört att man kan tjäna en massa pengar - på bara några månader och så slängde man ihop en kurs.)

Oavsett orsak så missar många det mest centrala.

Alltså vilket problem onlinekursen ska lösa – både för KUNDEN men också för dem personligen och deras business. 

Det vill jag inte ska hända dig. 

En bra onlinekurs ska kunna lyfta din business, underlätta ditt liv och hjälpa dina kunder (minst lika bra som när du träffar dem live).  

Men för att uppnå det behöver du först och främst ha koll på vilka dina drivkrafter är.

Och vad din målbild är. 

Du måste UTGÅ från dig först. (Sedan utgår vi förstås från kunden).

Du får inte göra "som alla andra". "Bara för att..." 

Frågan är: "Vad du vill att din onlinekurs ska kunna GÖRA för dig?"

Vilken förändring du vill se, i ditt liv, i din business  (och förstås också i dina kunders liv men det är en lite annan fråga. Låt oss spara på den frågan så länge.).

Vi tar frågan igen. 

VARFÖR VILL *DU* HA EN ONLINEKURS I DITT UTBUD?

På riktigt – varför?

Hur ska din nya produkt bidra i din utbildningsverksamhet, hur ska den förenkla ditt liv och hur ska den lyckas lyfta din business? 

Ja, prova att svara lite mer specifikt? 

Lite mer konkret?

Vi kommer att nysta vidare i det här till veckan. 

Då ger jag nästa GRATIS LIVE LAB: Kickstarta din onlinekurs. Då kommer vi att nosa vidare på temat – och några andra viktiga områden när du ska BÖRJA producera din egen onlinekurs. 

Kort sagt blir det ett komprimerat smakprov på min 4-månadersutbildning Webbkursprogrammet

Du kommer att få ta de allra första stegen i speedfart. 

Boka din plats här!

broken image