Gå tillbaka till webbplatsen

Lärplattformar 3: skyltfönster för onlinekurser

Välj rätt teknik när du ska utbilda online

· TEKNIK o PLATTFORMAR

I lektion 1 tog vi upp Wordpress och i lektion 2 var det färdiga lärplattformar som stod i fokus.

Nu har vi landat i det tredje alternativet som fungerar som en slags marknadsplats för digitala kurser.

Men vad innebär detta undrar du kanske?

Häng med så får du veta.

En marknadsplats för onlinekurser är en plats där många olika kursleverantörer kan sälja sina kurser. Det är som ett skyltfönster där man kan lägga upp sina kurser till försäljning och någon annan sköter display, betalprocess. Den egna kursen ligger alltså tillsammans med andras kurser – på gott och ont.

Tänk dig ett Åhlens fast för onlinekurser. Eller en Vintagebutik för begagnade kläder som ger kommission för varje sålt plagg.

Exempel på kända marknadsplatser är Lynda.com, Skillshare.com och Udemy.com. Det börjar också komma svenska alternativ

Här får du veta vilka för och nackdelar jag tycker att det finns med det här alternativet.

 

EN MARKNADSPLATS passar dig som:
1. vill slippa hantera köp-/betalprocessen.(Somliga platser hjälper till att lägga upp kursmaterialet i plattformen, medan andra vill att du gör det själv. Du får nästan alltid hjälp med betalösning och någon form av säljsida – dock med skiftande kvalitet. Som ersättning tar marknadsplatsen istället en procentsats av varje såld kurs, mer om det längre ner.)

2. vill slippa delar av SEO arbetet (marknadsföring). (Om en kurs ligger på en större marknadsplats som har mycket trafik ökar oddsen att sökmotorer kan leda potentiella kunder till din kurs. Ofta räcker inte detta utan ofta behöver alla som säljer kurser på marknadsplatsen bidra till att kunder hittar dit. Då kan alla som finns på marknadsplatsen ta rygg på varandra och stötta varandra.)

3. vill ta rygg på andra som också säljer kurser på samma plattform. När de drar trafik till sina kurser kan du dra nytta av det och vice versa.

4. gärna utbildar på engelska. (Det finns fler och större marknadsplatser att välja på om du väljer att vända dig till en engelsktalande publik. Den publiken år förstås mycket större men konkurrensen blir också tuffare). (Ett känt exempel är Udemy.)

EN MARKNADSPLATS passar INTE dig som

  1. som vill ha maximal kontroll över ditt kursmaterial. (Du är väldigt mycket i händerna på någon annan med denna lösning.)
  2. Är mån om din grafiska profil. Ofta ser kurser ungefär likadana ut på en och samma marknadsplats och det kan vara svårt att anpassa din kurs efter det manér och den känsla du vill förmedla.
  3. vill ha koll på prissättningen. ( I vissa fall kan du inte bestämma pris och tillgänglighet på din kurs.)
  4. vill inte att någon annan tar emot dina intäkter. (Marknadsplatsen tar emot betalningen av din kurs och delar sedan ut kommission till dig. En kommission kan ligga på mellan 30-50 % och om du säljer många kurser kan det kännas kymigt att låta så stor del av inkomsten ska gå till en mellanhand. Såvida du inte säljer väldigt många kurser blir det tuffare att få lönsamhet.)
  5. vill äga dina kunders kontaktuppgifter och bygga relation på dina villkor. (I praktiken äger marknadsplatsen tillgången till dina kunder. Du riskerar att vara beroende av en aktör som kanske inte har samma kunskap och omsorg om dem som du.)
  6. Somliga marknadsplatser tillåter "vem som helst" att lägga upp sina kurser vilket kan dra ner upplevelse/varumärke/förtroende för dina kurser. Till somliga marknadsplatser behöver man ansöka för att få komma med vilket kan bli en slags kvalitetssäkring. De kan till exempel ha krav på att man har några års ämnes- och utbildningserfarenhet eller att man skickar in en video för att verifiera sin förmåga att utbilda.)

Sammanfattning

Marknadsplatser KAN vara en smart plats för bli mer synlig. Väljer du en marknadsplats som har en stort nätverk, med många besökare kan platsen faktiskt hjälpa dig att nå ut och sälja till fler. En förutsättning är förstås att nätverket når till människor som är rätt för dig och din verksamhet, annars lär marknadsplatsen knappast fungera för dig.

 

Vill du få hjälp att välja plattform?

Vill du slippa googla runt och riskera att du ändå inte väljer rätt. Boka en timme så urskiljer vi dina behov och väljer den bästa lösningen för dig och din verksamhet. (Du får också praktiska tips på vad just du behöver göra INNAN du sätter igång med själva tekniken.)

Boka här så får du förslag på en lösning som du kan luta dig mot i många år framåt. https://www.courseitmatters.se/store 

 

 

Redo att gå online? Boka ett gratis samtal så undersöker vi det!

Boka ett kostnadsfritt onlinekurssamtal. Då kan vi undersöka hur ditt företag kan uppgraderas med hjälp av en digital lärprodukt. VI ringar in vilken sorts lärprodukt och vilket ämne du kan paketera. Vi tittar på hur du kan öka frihet, inkomster och impact. Samtalet passar dig som redan säljer din kunskap idag. (P.S. Här pratar vi alltså inte teknik och
plattformar utan affärsstrategi och paketering.)

 

 

Ella på Course it matters

 

 

 

 

 

 

 

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK