Pedagogiska myter inom utbildning

Superpedagogen John Hattie, nedkokad till vår vuxna, digitala parallellvärld

?
Du är viktig! Din kunskap behövs!’

KNOW THY IMPACT!’Så hälsar supergurun John Hattie till oss utbildare.EDIT

broken image

 

Hattie har forskat på vad som ger resultat i ett klassrum – på riktigt – och han lyckas sticka hål på flera vanliga myter.

Hans forskning visar att många av myterna är felaktiga och seglivade. Politiker propagerar för en sak, föräldrar en annan, men alldeles för ofta finns det ingen sanning bakom allt det tvärsäkra.

Vi som jobbar mot företag och ett vuxet lärande kommer heller inte undan. Även vi har generande livskraftiga myter som inte grundar sig på forskning eller verkliga resultat.

Bland annat menar han att "rätt" pedagogik" sällan ger märkbart resultat. Det handlar inte om lärstilar eller gamification. Eller ens att mindre klasser ökar inlärning!

Ingen av ovan buzzers gör någon mätbar skillnad!

Han har gjort MASSOR av gedigna studier på det där.


John Hattie är en gammal DARLING inom skolan, och nu har jag försökt översätta (det som går att översätta) till vår digitala och vuxna kontext.


Men vad är det då som faktiskt GER resultat?


Glädjande nog är ett av vinnarkoncepten att vi experter måste brinna för det vi gör, (CHECK PÅ DEN!) att vi verkligen ÄR duktiga inom våra ämnen (JAPP, CHECK) och att vi BRYR oss om våra deltagare (MEGACHECK).

För vår entusiasm smittar (som bekant) av sig på deltagarna! Älskar vi vårt ämne - lär sig deltagarna mer!


Även om det kan tyckas självklart, är den sociala, kulturella, memiska miljön viktig. Hattie visar att man lär sig bäst i den miljö som är så trygg att gruppen vågar "misslyckas" och ställa "dumma" frågor.

DET i sig är en klar vinnare.

Det är alltså RÄTT att göra "fel" och att säga "dumma" saker. Det till och med LÖNAR sig att våga vara dum! (PUH! CHECK PÅ DEN!)


Ett annat klart mätbart vinnarkoncept är att den utbildare som lär tillsammans med andra experter, och ständigt utvärderar sin insats, för att bli bättre inom sitt ämne och bli bättre på sin förmåga att utbilda. VI får duktigare elever.

Men också att deltagarna deltar aktivt i den egna lärprocessen som till exempel att de sätter prestationsomdömen på sig själva, och att alla jobbar mot ett tydligt slutmål med tydliga delmål.

Vad tänker du om det? Låter det rimligt?

Dela gärna i en kommentar eller skicka ett vändande mejl och berätta!

 

Ella@courseitmatters.se

 

SureVad tänker du när du läser detta?
Dela gärna i kommentaren nedan eller skicka ett privat mejl och berätta.
/Ella

broken image

Som gammal utbildningsnörd har jag lagt många år på att koka ner diverse webbpedagogik och förhoppningsvis smarta och effektiva metoder till dig som bygger din onlinekurs själv.

Även om Hattie och många av de andra pedagogiska snubbarna är lite av överkurs för många, så vet jag att ALLA mina kunder BRYR sig om sina kunder och vill skapa en RIKTIGT BRA onlinekurs.

(Du är den som Hattie menar har goda förutsättningar att lyckas allra bäst!)


Om du funderar på att bygga en egen onlinekurs, vill jag lyfta fram mitt Webbkursprogrammet.

Där pratar vi INTE pedagogik, däremot bakar vi in modellerna mellan raderna i kursen. Vi försöker LEVA det som verkligen funkar. Och du lär dig bygga en kurs som kommer att göra skillnad!

Fokus ligger på att du ska lyckas hjälpa fler! Med större kraft – och mycket enklare.

 


P.S. Just nu BLACK WEEK rabatt på den enklaste paketeringen av Webbkursprogrammet. (BAS). Nästan halva priset. Är det nu du ska passa på?

Vi kan komma överens om när du startar kursen. Du har 15 månader på dig att bli klar från din kursstart. Gott om tid att nå målsnöret!

Och gott om möjligheter att skapa den där kursen dina kunder kommer att älska!
Läs mer här: http://www.webbkursprogrammet.se
Gäller till 30 november 2023.

/ella@courseitmatter.se