5 sätt att skala upp din business

· SKALA UPP DIN BUSINESS,FRIARE LIVSSTIL

Många företagare letar smartare sätt att driva verksamheten.

Man vill hitta en hävstång som klarar att hjälpa fler kunder – enklare – utan att tumma på leverensens kvalitet.

Därför tittar många på "onlinekursen" som format.

Och visst, kan du skapa en "onlinekurs" men en onlinekurs kan vara så mycket mer!

Det finns flera varianter på "onlinekursen" som kanske passar dig, din verksamhet och dina kunder bättre än den "traditionella" varianten. 

Här får du några förslag.

 

Vilket alternativ blir bäst för dig? 

1. Mejlkurs En mejlkurs är (ofta) en (mer eller mindre) textbaserad kurs som skickas ut via mejl. Här skickas ett mejl till kurstagarens inbox under låt oss säga 10 eller kanske 30 dagar. Fördelen är att kursen kommer till en plats där din kund ofta loggar in. En mejlkurs har ofta korta text- eller videolektioner samt korta uppdrag som läsaren kan implementera mer eller mindre direkt i sin vardag. En mejlkurs kan vara toppen att komma igång med!

Mejlkursen är ypperlig som en del i din marknadsföring. Du kan erbjuda den gratis (för att ge värde och bygga relation och förtroende men beroende på vilket problem du löser och för vem kan kan också ta betalt för den. Ofta funkar mejlkursen som en gratis- eller lågprisprodukt i början av kundresan

2. Add-onkursDet här är ett smart alternativ. Här behåller du det som redan funkar analogt och digitaliserar något enklare moment. Kanske har du en faktabok som du vill komplettera med filmatiserade instruktioner. Eller så har du en fysisk kurs som du vill komplettera med utskrivbara PDF:er, startkitt, ljudfiler, filmer som repeterar, motiverar, inspirerar eller fördjupar kursen. Det här med att blanda offline med online är alltid en vinnare och det gör du snabbt och enkelt i en add-onkurs

Beroende på den produkt du "addar on " (bygger vidare på) kan du öka priset eller värdet på produkten. Add-onkursen hjälper dig både att ge mervärde och spara tid. Givetvis kan det både innebära att du sätter ett högre pris på tjänsten – eller sänker priset.

3. Realtidskurs onlineHär erbjuder du gruppsessioner i realtid online, Det är något du kan erbjuda både individuellt och/eller i grupp. Du kan enkelt använda programvaror som till exempel Teams eller Zoom. (Det här är ett enklare sätt att utbilda än att utbilda via det jag vanligtvis menar med en onlinekurs. Du kommer ut snabbare och kan verifiera content och upplägg med deltagarna simultant

Generellt kan du ta ett pris på mellan 4 900 - 19 900 kr för en realtidskurs.

4. MastermindsMasterminds betyder ofta att det finns en mer exklusiv handledning och/eller ett teamwork där man arbetar kring ett tema eller problem. Det kan vara du som leder gruppen eller så delar gruppen på ansvaret. En mastermind sker i realtid och kan till exempel ske via Teams eller Zoom. Givetvis kan man alltid spela in träffen och titta i efterhand som en replay

Detta brukar vara en high-end-produkt, men behöver inte vara det. Allt beror på ämnet, målgruppen och syftet. Men generellt kan du ta ett vip-pris eftersom det kan vara en high-touch-produkt (med andra ord får man troligen mycket tid i realtid med dig).

5. MedlemsprogramDet här är en slags prenumeration på en mer eller mindre social "samlingsplats" där du också lägger upp lektioner/lärmaterial. Ett medlemsprogram passar ofta innehåll som kräver en större grad av integration över en längre tid. Till exempel kan ämnen som personlighetsutveckling, matlagning, musik, konst, träning passa perfekt. Ofta erbjuder man träffar i grupp och någon form av forum där du eller deltagarna kan kommunicera, ställa frågor och ge svar

Här handlar det om att få kvantitet, det vill säga många deltagare. Då kan månadskostnaden vara relativt låg men antalet deltagare avgör lönsamheten.

6. ONLINEKURSEn onlinekurs kan vara en mer eller mindre förinspelad produkt som innehåller video, ljud, text och bild. Den kan erbjudas som en fristående produkt (så kallad "stand alone") – som inte sker i realtid utan förinspelas. Dina kunder kan då ta del av din expertis när de vill – trots att du själv inte finns på plats där och då

Onlinekursen kan med fördel varieras med flera av ovanstående alternativ. Och du kan alltid komplettera med individuell support och/eller grupphandledning i realtid. Att blanda olika kanaler är nästan alltid den mest lönsamma och pedagogiskt effektiva lösningen för en digital lärprodukt. 

Beroende på hur du blandar olika kanaler, som tid i grupp, individuell support etc kan du sätta pris mellan 0 kr och uppåt. Här finns egentligen ingen övre gräns. Det finns många onlinekurser med ett blandat lärande som kostar 9000, 19 900, 39 900, 59 000 kr, etc. Allt beroende på målgrupp, ämnets karaktär, din erfarenhet och vilket värde du ger. 

ja, som du hör kan flera alternativ gå in i varandra och blandas. Bara dina och dina kunders behov styr.