Upptäckarsamtalet – ett nödvändigt verktyg i säljstrategin?

· MARKNADSFÖRING ONLINE,SKALA UPP DIN BUSINESS

 

Använder du "upptäckarsamtal" som en del i din säljstrategI?

(Eller kanske har du deltagit ett sådant samtal som kund?)

Upptäckarsamtalet är som ett säljsamtal fast där fokus INTE ligger på att sälja – utan på att ge värde. Samtalet passar de allra flesta tjänsteföretagare. Arkitekter, psykologer, ledarskapskonsulter, kökssnickare, etc, etc har glädje av att ge ett. Jag vet till och med coworking-spaces som erbjuder ett "nyfikensamtal" för att ge en liten apetizer av kontoret.

Vi kan konstatera att upptäckarsamtalet blivit vanligt. 

Fler och fler inser fördelarna. 

Samtalet handlar om att bygga relation och förtroende och är en värdefull pusselbit i verksamheten.

Jag skulle till och med vilja säga att upptäckarsamtalet är lite av en hygienfaktor för oss tjänsteföretagare. Man behöver ha ett – ungefär som att man behöver ha en hemsida, ett nyhetsbrev eller en bokningssida.

Det finns  flera användningsområden för samtalet.

Du kan använda det som en

1. Investering 

– kanske har en "kall" kund hittat din hemsida och råkar se att du erbjuder fria samtal. Under samtalet får ni båda chans att nosa på varandra, det blir antingen en investering ör framtiden eller om kunden är redo – ett säljsamtal där du kan erbjuda den tjänst eller produkt som passar dig och kunden där och då. (Jag har haft många kunder som har köpt t ex Webbkursprogrammet flera år efter att vi hade vårt gratissamtal.)

2. Diagnos

–  låt oss säga att en potentiell kund ber om råd om något som du inte vill råda om där och då (för du villl inte "operera" förrän du gjort diagnosen, och kanske vill du inte heller jobba utan att få betalt). Då kan du hänvisa till bokningssidan där man bokar ett gratis samtal istället! Det blir ett konstruktivt sätt att hjälpa – på dina villkor, enligt din affärsmodell. 

3. Skräddarsytt säljsamtal

– samtalet är lämpligt som en del i en kampanj, som t ex efter ett webinar. Här är syftet bland annat att att kvalificera kunden. Du undersöker om hen är rätt för din kurs  (eller annan tjänst eller produkt) och om det är rätt, berättar du förstås mer om kursen på ett lite mer anpassat sätt – så att kunden får fördelarna presenterat på ett sätt som blir tydligt för henne och hennes situation. 

TIPS: Du kan kalla samtalet för strategisamtal, nyfikensamtal, kvartssamtal, ja, vad nu som passar just ditt ämne och dem du hjläper. Jag kallar mitt för "onlinekurssamtal" och ibland "konceptsamtal". Namnge gärna ditt samtal till något som passar dig och det du erbjuder. 

 

Hur landar det här hos dig?
Använder du redan samtalet som en del i din marknadsföring eller är det något du är sugen på att börja med?

Vad ska ditt samtal heta, hur länge ska det pågå och vilket problem vill du lösa för dina potentiella kunder?

 

Skicka gärna ett mejl och berätta!

/Ella på Course it matters

 

 

Boka ett onlinekurssamtal idag!

Boka ett kostnadsfritt samtal med Ella!

Då kan vi utforska hur DU skulle kunna flytta din kunskap till webben. 

Till exempel kan vi ringa in vilken 

1. sorts onlinekurs som passar dig och ditt ämne (det finns ju flera olika varianter!) 

2. vilket pris du kan ta 

3. Hur din nya produkt kan skala upp och undelätta din verksamhet. 

4. och hur du skulle kunna ta ditt nästa steg med eller utan min hjälp. 

Och om du sedan vill jobba mer med mig, och om vi båda ser en matchning, så berättar jag gärna om någon av de tjänster eller produkter som jag tror kan passa dig. 

P.S. Samtalet är förstås till 100% förbehållslöst och vänder sig till dig som redan säljer din expertis i någon form idag. 

 

 

broken image