För ett år sedan tänkte jag att "Nej, mitt företag Course it matters känns inte lika roligt längre!" Jag hade till stora delar uppnått min dröm. Luften hade gått ur: mållinjen var spräckt.
"Hjälp, vad ska jag hitta på nu?"
Allt jag ville var att meditera, yoga och resa...
Nu, flera retreater och resor senare förstår jag vad det var som hade hänt. Jag hade uppnått mitt "lilla varför" men tappat bort mitt "stora".
Klicka på filmen så berättar jag vad det var.
Som Simon Sinek undrar jag: vilket och vilka är dina "varför"?
Varför gör du det du gör? Vad är det som driver dig?
Vad skulle du göra, om du så var den sista människan på jorden?
1. Beskriv ditt lilla varför
Ditt lilla varför är personligt. Det berör bara dig, dina närmsta, i din vardag. Ditt lilla varför är ditt "egoistiska" skäl till varför du gör det du gör. Det är en viktig och nödvändig drivkraft.
(Till exempel kan det handla om att få mer frihet, tjäna mer pengar, kunna resa mer – eller mindre, etc.)
2. Beskriv ditt stora varför
Ditt stora varför handlar om ditt högre "kall". (Ja, jag tror att vi alla har någon form av ett sådant). Det är mer altruistiskt.
(Till exempel kan det vara att göra skillnad för andra, att skapa fred eller på andra sätt förändra. Ditt stora varför behöver på inte vara högtravande och pompöst, tvärtom! Även i det lilla kan ju storverk ske!)
Jag tror att våra varför är superviktiga – för de blir nämligen våra därför. Det är dem vi kan plocka fram om och när saker och ting börjar gå trögt. Det är de som ger mening, styrfart och riktning.
Det är också de som är början på din webbkurs. Varför vill du investera tid, pengar och energi i en produkt online? Vad ska kursen göra för dig och dem du hjälper?
De svaren är utgångspunkten till att skapa en riktigt bra onlinekurs.