Gå tillbaka till webbplatsen

En riktigt bra onlinekurs

En kurs dina kunder ÄLSKAR... eller åtminstone gillar och rekommenderar vidare till andra..

· BYGG INGEN BOK PÅ BURK,WEBBPEDAGOGIK,ENGAGERA ONLINE

Jag brukar prata om en riktigt bra onlinekurs. 

Vad vad 17 betyder det? 

Alltså, vaddå "bra"?

När vet man att "bra" faktiskt är... bra?  

Låt mig börja med vad en bra onlinekurs INTE är. 

 

EN DÅLIG ONLINEKURS:

1. har ett luddigt slutmål 

2. aktiverar inte deltagarna tillräckligt och/eller aktiverar inte på ett engagerande sätt. 

3. överväldigar med för mycket innehåll 

4. har en otydlig navigering och gör att det är svårt att hitta

5. är inkonsekvent vad gäller medieval, manér, tilltal, etc... 

6. eller är alldeles för konsekvent och blir istället tråkig. 

7. använder inte medievalen (ljud, text, bild, frågor, film, synkront, anakront, etc.) på ett sätt som engagerar och levandegör.

Och så vidare, och så vidare. 

 

Men OK, vad då en "bra" onlinekurs? 

Först och främst ska den lyckas hjälpa kurstagarna att lösa "problemet" som var själva orsaken till att de köpte kursen! 

Det betyder inte att du ska göra armhävningarna eller springa på löpbandet ÅT KUNDEN. Kunden måste själv göra jobbet – men du har ett ansvar för att ha tuggat och digisterat innehållet så att kunden enkelt kan tillgodogöra sig kunskapen.

Det betyder nästan alltid att du behöver skapa en aktivitetsorienterad onlinekurs. En kurs som aktiverar, engagagerar – och ger resultat. 

Bland annat handlar det om att ge uppdrag som steg för steg leder till slutmålet. Uppdrag som innebär lagom stora utmaningar. Jag pratar om aktiviteter som deltagarna klarar att lyckas med, aktiviteter som får dem att känna sig duktiga men ändå lagom utmanande.

Aktiviteter som gör att de kan SE att de stegvis kommer framåt, längs med lärresan. 

Förstår du vad jag menar? 

Låt mig ta ett exempel:  Låt oss säga att du utbildar i kundbemötande. Då skulle ett bra uppdrag INTE vara att man ska kunna rabbla upp vilka fem kundvårdstrategier som finns.  Det vore ganska meningslöst eller hur? 

Men om kurstagaren skulle få konkreta mini-uppdrag som stegvis tränar henne att bli bättre på att bemöta sina kunder i praktiken – då börjar kursen närma sig en riktigt bra kurs.

Kvittot för en riktigt bra onlinekurs är att kurstagaren kan använda kunskapen i sin verklighet.

Att hen kan se förändring i sitt liv. 

Det är ju också först då du kommer att få nöjda kunder. Och det är först då kursen kan lyfta ditt företag och ge dig ett friare liv.

Håller du med? 

Vad vore en bra onlinekurs för dig? 

Och vilken förändring ska dina kunder se in sina liv?

 

/Ella på Course it matters

Är du redo att skapa onlinekurs som dina kunder kommer att ÄLSKA, eller åtminstone uppskatta och rekommendera vidare till andra?

Välkommen att boka ett fritt samtal här! Då kan vi undersöka vilken sorts onlinekurs som kan bli den bästa både för dig, din business och dem du hjälper.  

 

 

 

 

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK