Gå tillbaka till webbplatsen

Lärplattformar 5: vilken plattform är bäst?

Checklista över funktionerna många behöver

Publicerad 2016. Uppdaterad 2021. 

 

Den vanligaste frågan jag brukar få är: "Vilken plattform är bäst? 

"Vilken ska jag välja?"

Då svarar jag:Ja, det beror ju på!

Det beror på många saker. 

 

Till exempel:

1. vem ska du hjälpa? Hjälper du privatpersoner eller företag. Vilka behov och föräntnignar har de och mycket mer.

2. vilket typ av ämne har du? Är det ett mjukt eller hårt ämne? Det påverkar din konceptidé och därmed vilken teknik som passar bäst.

3. vem är du och hur jobbar du bäst?

4. din budget?

5. vad vill du uppnå?

När du har svar på frågorna och även sett över vilka funktioner du verkligen behöver till din kurs brukar val av plattform falla på plats.

Jag har satt samman en lista med funktioner de flesta vill ha när de ska sälja sin kunskap på webben. Häng med så får du veta mer!

Checklistan för att välja plattform

1. Fokus på slutanvändarens behov och upplevelse

Det här är viktigt. Kursen ska vara tydlig, snygg och användarvänlig och ha fokus på slutanvändarens upplevelse och lärande. Det ska vara enkelt att förstå hur man rör sig i kursen. Slutanvändaren ska känna sig prioriterad. Med det menar jag att dina slutkunders resultat och upplevelse måste vara prio när det gäller utformningen av lärportalens interface. (Än idag missar många plattformar  det här.)

2. Enkelt även för dig som kursleverantör

Intuitivt gränsnitt för dig som administrerar kursen. Det bör vara så enkelt som möjligt för dig att förstå hur du ska lägga upp dina filmer, PDF:er, etc. Man ska inte behöva vara programmerare för att förstå hur man använder plattformens funktioner. (Nu finns det ingen plattform som är super-superenkel. De allra flesta har en viss tröskel. Men jämfört med hur det var för bara några år sedan – finns det fler och fler som blir allt enklare och bättr

3. Så låg månadskostnad som möjligt – eller gratis

Det finns bra plattformsalterantiv som kostar mellan 300 - 900 kr i månaden. Ibland behöver du även betala en procentsats på varje kurs du säljer. Ponera att du säljer en kurs som kostar 1000 kr, då kan det hända att plattormen tar en procentsats på mellan 0-8 procent beroende på vilken månadsprenumeration och plattform du väljer.  

4. Gratis medan du producerar

Här kommer något viktigt. Jag tycker att plattformen ska vara gratis under tiden du producerar. Inte förrän du är redo att faktiskt publicera kursen ska du behöva välja om du vill betala en månadskostnad – eller inte.

5. Ditt innehåll ska förstås förvaras säkert

Plattformen ska givetvis ha någon form av lösenordsäkrad inläggning. Det här är en ren hygienfaktor och något du ska kunna räkna med. Däremot är det ändå svårt att  garantera säkerhet. Förmodligen vill du att bara de som har betalat ska få ta del av din kurs. Inga andra. Eller hur! 

6. Filmerna ska kunna "hostas" på plattformen

Att "hosta" betyder att dina lektionsfilmer kan lagras/förvaras inom plattformen. Du ska inte behöva betala för ytterligare en tjänst som förvarar/hanterar dina videofilmer. Det ska plattformen erbjuda. Dessvärre är det något flera populära plattformar inte gör. Jag har valt bort  några bra plattformar pågrund av detta. Det tycker jag att du också bör göra. 

7. Bra support

Det måste finnas support, antingen användarstyrd Facebook-grupp, FAQ, eller individuell med mejl eller chat. Graden av support styrs ofta av hur mycket du betalar. (Även plattformsleverantörerna ska ju leva. De ger inte gärna bort både själva plattformstjänsten och sin tid gratis.) Men någon form av support är ett minimikrav. 

8. Självklart måste det finnas någon form av säljsida/köpknapp/betalsystem

Den plattform du väljer ska alltid erbjuda en säljsida där dina kunder kan betala för din kurs. Plattformen ska alltså kunna hantera en ekonomisk transaktion. Till exempel bör du kunna välja mellan att ställa in exklusive moms eller inklusive moms. 

 

 

9. Interaktivitet – kommunikation

Du ska kunna välja om du vill att dina kurstagare kan kommentera dina lektioner, ställa frågor och bidra. De ska kunna kommunicera sinsemellan, och du ska kunna svara inom kursens gränsnitt.

10. Plattform som håller sig i bräschen

De som levererar plattformen ska uppdatera funktioner och ständigt utveckla tjänsten. De ska ha koll på gränssnitt, interface och tekninklösningar som stärker dina slutanvändares resultat och upplevelse. Det ska du slippa tänka på så mycket som möjligt. Du kommer ändå att ha fullt upp att göra.

 

P.S. Välj också en plattform som du kan växa med, åtminstone inom en nära framtid. Men med det sagt, välj inte en FÖR stor eller avancerad plattform bara för att kunna "växa i den". Förmodligen vet du inte vilka behov du kommer att ha om ett år eller två. Det händer mycket i branschen och det kommer nya alternativ hela tiden. Det bästa är att välja en som klarar dina nuvarande behov (och de allra närmast kommande), för att sedan byta upp dig när (och om) det blir dags! (Det här kan jag hjälpa dig med!)

11. Självklart mobiloptimerad

Fler och fler vill kunna studera via mobilen. Så den här funktionen börjar vara en hygienfaktor. Dina kunder bör kunna studera din kurs när de sitter på bussen, på tåget... via sin smartphone eller lärplatta. Det här är något som de flesta leverantörer lovar, men inte alla håller fullt ut. Men de flesta har det "good enough". Du bör kunna räkna med att det går.

12. Grafisk anpassning efter din profil

Färger, typsnitt, feeling. Allt det ska gå att göra någorlunda sömlöst mellan dina olika platser online. Dina kunder ska känna igen sig, vare sig de är på din hemsida, i sociala medier eller i din onlinekurs.

 

 

Den "perfekta" plattformen finns inte men flera börjar bli riktigt, riktigt bra!

De flesta alternativ innebär någon form av kompromisser

En plattform kan vara bra på en sak men sämre på en annan, och en annan plattform har ALLT du vill ha, men istället spräcker den din budget... och så vidare. 

Och den plattform som din kollega rekomenderar behöver inte bli den bästa för dig. One size does not fit all som det heter.Ce

 

Vill du veta mer om hur du kan komma igång online? 

Ladda ner "Startguiden – din expertis online" och få svar på fler frågor om teknik, plattformar, prissättning helt gratis. Du får svar på många av de frågor du redan har (och svar på frågor som du kanske inte visste att du också borde ställa)! 

 

 

Teachable, Thinkific, Kajabi, Simplero, Coursio, Knowly,

Plattform, lärplattform, lärportal, portal, digital utrustning, teknik, elearning, webbkursonlinekurs, ekurs, e-kurs.

Course it matters är resultatet av en vision. På stranden en blåsig vinterdag utanför Visby 2012 fick jag till mig: "Det finns inte tid för något annat" Du ska hjälpa dem med viktiga budskap – så att de kan nå ut och hjälpa många fler människor snabbare. "För det finns inte tid för något annat!"

Course it matters är också resultatet av mina år som elearningproducent och pedagogiskt ansvarig på en av Stockholms mest etablerade eLearningproduktionsbyråer, 10 år som gästlärare i interaktivitet, pedagogik och manus på branschens yrkeshögskola, och inte minst de senaste åren då jag utforskat hur vi som kanske inte är så värst teknikintresserade kan skapa utbildning som skapar lust, engagemang och resultat. 

Jag har hjälpt hundratals kunder att bygga DIY kurser i ämnen som: ledarskapsutveckling, mental coaching, drömtolkning, healing, mindfulness, ACT, olika varianter av kost, hästfoder, viktminskning, administration, olika former av andlig utveckling, sex, bygga varumärke, miljö/hållbarhet, skogsbruk, tillgänglighet, hunddressyr, olika former av stressbearbetning, Lean, ekonomi, storytelling, produktivitet, olika former av företagande, och så vidare och så vidare.

Nu undrar jag. vilket ämne vill du digitalisera och för vem? 

/Ella på Course it matters

 

 

 

 

 

 

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK