Gå tillbaka till webbplatsen

LMS, lärportal, membership site, plattform … vad väljer du?

De 12 bästa råden för dig som ska välja plattform till ditt kursmaterial

Publicerad 2016. Uppdaterad 2021. 

Den vanligaste frågan jag brukar få är: "Vilken plattform är bäst? 

Då svarar jag:Tja, det beror ju på!

Och så är det verkligen. 

Det beror på. Många saker. 

Till exempel:

1. målgruppen: vem ska du hjälpa?

2. ämnet: vilket typ av ämne har du? 

3. din personlighet: vem är du (och hur jobbar du bäst)?

4. din budget?

5. syfte: vad du vill uppnå?

När du har svarat på de här frågorna brukar valet av lärplattform falla på plats.

För så här är det nämligen.

Det finns MÄNGDER av spännande alternativ. Det kommer nya varje halvår. Några är bra och många är sämre. 

Kort sagt, det är en djungel därute. Det är inte lätt att hamna rätt. 

Varje plattform har sina prioriteringar, funktioner, syften, upplevelse, pris, navigering, kundtillvändhet, betalsystem, etc. 

Men en sak behöver du veta. 

Det ska inte kosta skjortan att gå online. Idag finns det plattformar som kostar gratis. Men räkna med att du förmodligen kommer att behöva betala några hundralappar i månaden. 

Somliga tipsar om plattformar innan de vet vem du är och vem du ska hjälpa. Det tror inte jag på. För det finns inte en plattform som passar alla. 

Men, för att du ska bli en aning klokare vill jag i varje fall bjuda på min checklista som som stöd. 

Det här måste du ha koll på när du väljer plattform: 

1. Fokus på slutanvändarens upplevelse

Det här tycker jag är oerhört viktigt. Kursen ska vara tydlig, snygg och användarvänlig och ha fokus på slutanvändarens upplevelse och lärande. Det ska vara enkelt att förstå hur man rör sig i kursen. Slutanvändaren ska känna sig prioriterad. Med det menar jag att dina slutkunders resultat och upplevelse måste vara prio när det gäller utformningen av lärportalens interface. 

(Än idag missar många plattformar  det här.)

2. Intuitivt gränssnitt för dig som kursleverantör

Det bör vara så enkelt som möjligt för dig att förstå hur du ska lägga upp dina filmer, PDF:er, etc. Man ska inte behöva vara programmerare för att förstå hur man använder plattformens olika funktioner. (Nu finns det ingen plattform som är super-super-enkel. Alla har en viss tröskel. Men jämfört med hur det var för bara några år sedan – finns det fler och fler som blir allt enklare och bättre.)

Förmodligen är din tid  en bristvara. Eller så är du helt enkelt ointresserad av teknik. Men du vill att det ska vara snyggt, prisvärt och enkelt att förstå. Du vill välja en tekniklösning som ger en hållbar produktionsprocess och du vill slippa allt för mycket löpande underhåll, suppot, etc. (Det kommer att bli tillräckligt med jobb som det är – tro mig – det räcker och blir över ändå!) 

3. Så låg månadskostnad som möjligt – eller gratis

Det finns bra plattformsalterantiv som kostar mellan 300 - 900 kr i månaden. Ibland behöver du även betala en procentsats på varje kurs du säljer. Ponera att du säljer en kurs som kostar 1000 kr, då kan det hända att plattormen tar en procentsats på mellan 0-8 procent beroende på vilken månadsprenumeration och plattform du väljer.  

4. Gratis medan du producerar

Här kommer något viktigt. Jag tycker att plattformen ska vara gratis under tiden du producerar. Inte förrän du är redo att faktiskt publicera kursen ska du behöva välja om du vill betala en månadskostnad – eller inte.

5. Ditt innehåll ska förstås förvaras säkert

Plattformen ska givetvis ha någon form av lösenordsäkrad inläggning. Det här är en ren hygienfaktor och något du ska kunna räkna med. Däremot är det ändå svårt att  garantera säkerhet. Förmodligen vill du att bara de som har betalat ska få ta del av din kurs. Inga andra. Eller hur! 

6. Filmerna ska kunna "hostas" på plattformen

Att "hosta" betyder att dina lektionsfilmer kan lagras/förvaras inom plattformen. Du ska inte behöva betala för ytterligare en tjänst som förvarar/hanterar dina videofilmer. Det ska plattformen erbjuda. Dessvärre är det något flera populära plattformar inte gör. Jag har valt bort  några bra plattformar pågrund av detta. Det tycker jag att du också bör göra. 

7. Bra support

Det måste finnas support, antingen användarstyrd Facebook-grupp, FAQ, eller individuell med mejl eller chat. Graden av support styrs ofta av hur mycket du betalar. (Även plattformsleverantörerna ska ju leva. De ger inte gärna bort både själva plattformstjänsten och sin tid gratis.) Men någon form av support är ett minimikrav. 

8. Självklart måste det finnas någon form av säljsida/köpknapp/betalsystem

Den plattform du väljer ska alltid erbjuda en säljsida där dina kunder kan betala för din kurs. Plattformen ska alltså kunna hantera en ekonomisk transaktion. Till exempel bör du kunna välja mellan att ställa in exklusive moms eller inklusive moms. 

9. Interaktivitet – kommunikation

Du ska kunna välja om du vill att dina kurstagare kan kommentera dina lektioner, ställa frågor och bidra. De ska kunna kommunicera sinsemellan, och du ska kunna svara inom kursens gränsnitt.

10. Plattform som håller sig i bräschen

De som levererar plattformen ska uppdatera funktioner och ständigt utveckla tjänsten. De ska ha koll på gränssnitt, interface och tekninklösningar som stärker dina slutanvändares resultat och upplevelse. Det ska du slippa tänka på så mycket som möjligt. Du kommer ändå att ha fullt upp att göra!

P.S. Välj också en plattform som du behöver idag och som kan växa med dig inom en översiktlig framtid. Men med det sagt, välj inte en FÖR stor eller avancerad plattform bara för att kunna "växa i den". Förmodligen vet du inte ännu vilka behov du kommer att ha om ett år eller två. Dessutom händer det mycket i branschen så det kommer nya alternativ hela tiden. Det bästa är att välja en som klarar dina nuvarande behov (och de allra närmast kommande), för att sedan byta upp dig när (och om) det blir dags! 

11. Självklart mobiloptimerad

Fler och fler vill kunna studera via mobilen. Så den här funktionen börjar vara en hygienfaktor. Dina kunder bör kunna studera din kurs när de sitter på bussen, på tåget... via sin smartphone eller lärplatta. Det här är något som de flesta leverantörer lovar, men inte alla håller fullt ut. Men de flesta har det "good enough". Du bör kunna räkna med att det går.

12. Grafisk anpassning efter din profil

Färger, typsnitt, feeling. Allt det ska gå att göra någorlunda sömlöst mellan dina olika platser online. Dina kunder ska känna igen sig, vare sig de är på din hemsida, i sociala medier eller i din onlinekurs.

Den "perfekta" plattformen finns inte (åtminstone inte ännu). 

De flesta alternativ innebär kompromisser

En plattform kan vara bra på en sak men usel på en annan, och en annan plattform har ALLT du vill ha, men istället spräcker den taket på din budget... och så vidare. 

Den plattform som passar din kollega behöver heller inte bli den bästa för dig. 

/Ella på Course it matters

Läs mer om hur du kommer igång online? 

Gratis startguide – kom igång online!

Ladda ner "Startguiden – din expertis online" och få svar på fler frågor om teknik, plattformar, prissättning helt gratis. Du får svar på många av de frågor du redan har (och svar på frågor som du kanske inte visste att du också borde ställa)! 

Teachable, Thinkific, Kajabi, Simplero, Coursio, Knowly,

Plattform, lärplattform, lärportal, portal, digital utrustning, teknik, elearning, webbkursonlinekurs, ekurs, e-kurs.

Course it matters är resultatet av en vision. På stranden en blåsig vinterdag utanför Visby 2012 fick jag till mig: "Det finns inte tid för något annat" Du ska hjälpa dem med viktiga budskap – så att de kan nå ut och hjälpa många fler människor snabbare. "För det finns inte tid för något annat!"

Course it matters är också resultatet av mina år som elearningproducent och pedagogiskt ansvarig på en av Stockholms mest etablerade eLearningproduktionsbyråer, 10 år som gästlärare i interaktivitet, pedagogik och manus på branschens yrkeshögskola, och inte minst de senaste åren då jag utforskat hur vi som kanske inte är så värst teknikintresserade kan skapa utbildning som skapar lust, engagemang och resultat. 

Jag har hjälpt hundratals kunder att bygga DIY kurser i ämnen som: ledarskapsutveckling, mental coaching, drömtolkning, healing, mindfulness, ACT, olika varianter av kost, hästfoder, viktminskning, administration, olika former av andlig utveckling, sex, bygga varumärke, miljö/hållbarhet, skogsbruk, tillgänglighet, hunddressyr, olika former av stressbearbetning, Lean, ekonomi, storytelling, produktivitet, olika former av företagande, och så vidare och så vidare.

Nu undrar jag. vilket ämne vill du digitalisera och för vem? 

/Ella på Course it matters

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK