Gå tillbaka till webbplatsen

Russin-, buzz- och onlinekursfilm

Fyra olika filmer till din marknadsföring och kursverksamhet

Det finns förstås många sätt att använda film. 

Du kan använda film som marknadsföring och som en kanal för att utbilda. 

En film ska engagera, instruera, informera och inspirera. 

En bra film ska lyckas bygga relation med dina kunder, den ska lyckas kommunicera det du annars brukar behöva säga live. Den ska frigöra tid så att du får tid över till att göra annat. 

Så här kan du till exempel använda film: 

1. RUSSINFILM TILL MARKNADSFÖRING

Russinfilmen svarar på ett litet, avgränsat problem och löser problemet snabbt. En russinfilm passar att använda till utbildande marknadsföring, till exempel på Youtube, din blogg eller hemsida.

Säkert har dina kunder många frågor. Besvara då dem via korta russinfilmer. 

Sven Axel Trygg, Smiling Warrior använder till exempel ofta formatet russinfilmer för att ge värde och sprida sin kunskap i små portioner.

TIPS: Skapa korta filmer som ger en tydligt avgränsad LITEN lösning på vanliga kundproblem. 

2. BUZZFILMEN TILL AKTIVITET

Buzzfilmen skapar också buzz och nyfikenhet – den är mer som en uppmanande inbjudan till att klicka vidare i ett säljmaterial eller kanske hemsida. Buzzfilmen funkar som en slags digital inkastare.

TIPS: använd buzzfilmen på din säljsida eller hemsida för att skapa action. 

3. LEKTIONSFILM 

Lektionsfilmen är ofta lite längre, t ex mellan 2 till 20 minuter. Lektionsfilmen är en bland många i din onlinekurs. Lektionsfilmen tar deltagaren stegvis, från ett läge till ett annat. Lektionsfilmen kan vara en "talking head" (där man ser dig prata och visa), men också Powerpointsbilder med voice over, eller en blandning av båda alternativet samtidigt. 

Lektionsfilmen är bara en av flera olika sorters filmer du kan använda i din onlinekurs. 

(Tips på hur lång en film bör vara sparar vi till ett annat tillfälle.)

4. SIGNATURFILM TILL MARKNADSFÖRING

Det här är som en presentationsfilm. Den berättar vad du kan göra för kunden. Visserligen presenterar filmen dig, din tjänst och/eller produkt men först och främst berättar den hur du kan lösa kundens problem.

Du kan göra en signaturfilm som en personlig hälsning, berättelse/story eller filmatiserad hisspitch. Ofta kan signaturfilmen ligga i slutet av ditt nyhetsbrev, blogginlägg, eller på din hemsida.

Alla inlägg
×

Nästan klar...

Vi har precis skickat ett mejl till dig. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att bekräfta din prenumeration!

OK