Det finns förstås många sätt att använda film.
Du kan använda film i din marknadsföring samt leverans, som en kanal för att utbilda.
En film är som ett mellanting mellan en bok och att träffa dig live. Filmens funktion är att engagera, instruera, informera och inspirera.
En bra film ska lyckas bygga relation med dina kunder, den ska lyckas fömedla det du annars brukar behöva säga live. Den ska bli som en klon, som frigör tid så att du får utrymme till annat.
Så här kan du till exempel använda film:
1. RUSSINFILM TILL MARKNADSFÖRING
Russinfilmen svarar på ett litet, avgränsat problem och löser problemet snabbt. En russinfilm passar att använda till utbildande marknadsföring, till exempel på Youtube, sociala media, din blogg eller hemsida. (Den här sortens filmer ser vi dagligen i Instagram och andra sociala media idag)
Säkert har dina kunder frågor. Besvara då dem via korta russinfilmer.
Sven Axel Trygg, Smiling Warrior använder till exempel ofta formatet russinfilmer för att ge värde och sprida sin kunskap i små portioner.
TIPS: Skapa korta filmer som ger en tydligt avgränsad liten lösning på vanliga kundproblem.
2. BUZZFILMEN MANAR TILL AKTIVITET
Buzzfilmen skapar buzz och nyfikenhet – den är mer som en uppmaning eller inbjudan till att klicka vidare i ett säljmaterial eller kanske hemsida. Buzzfilmen funkar som en slags digital inkastare.
TIPS: använd buzzfilmen på din säljsida eller hemsida för att skapa rörelse, aktivitet, fördjupning.
3. LEKTIONSFILMEN ÄR RYGGRADEN I ONLINEKURSEN
Lektionsfilmen i din onlinekurs kan vara mellan (t ex) 2 till 20 minuter. Lektionsfilmen tar deltagaren stegvis, från ett läge till ett annat. Ofta har man många filmer i sin onlinekurs. Lektionsfilmen kan vara en "talking head" (där man ser dig prata och visa), men också Powerpointsbilder med voice over, eller en blandning av båda alternativet samtidigt.
Lektionsfilmen är bara en av flera olika sorters filmer du kan använda i din onlinekurs. (Lektionsfilmen och andra filmformat är något vi tränar mycket på i Webbkursprogrammet.)
(Svar på den vanliga frågan hur lång en film bör vara sparar vi till ett annat tillfälle.)
4. SIGNATURFILM TILL DIN MARKNADSFÖRING
Det här är som en presentationsfilm. Den introcerar dig och berättar vad du kan göra för kunden. Ja, lyssna nu, visserligen presenterar filmen dig, din tjänst och/eller produkt men först och främst berättar den om hur du kan lösa KUNDENS problem.
Du kan göra en signaturfilm som en personlig hälsning, berättelse/story eller filmatiserad hisspitch. Ofta kan signaturfilmen ligga i slutet av ditt nyhetsbrev, blogginlägg, eller i en tidig sektion på din hemsida.
Vilka filmer gör du redan?
Vilka filmer vill du göra?
Vad vill du lära dig när det gäller film?
Vad tycker du är svårt, enkelt, roligt?
Skicka gärna ett vändande mejl och berätta, eller boka ett kostnadsfritt samtal så kan vi prata mer.
Bokar du ett samtal kan vi undersöka vi vilken sorts onlinekurs som passar dig och din business bäst. Vi ritar upp en skräddarsydd, enkel affärsstrategi och funderar på vad du skulle kunna tjäna i tid, frihet och pengar på att flytta din expertis online.
/DIn Ella