Return to site

Så här väljer du rätt lärplattform – checklistan

eLearning, LMS, portal, webbkurs, membership site, onlinekurs, add-onkurs

De vanligaste frågorna jag brukar få är: Vilken teknik ska jag använda?" "Vilket pris ska jag ta?" Eller "Vilken plattform rekommenderar du?"

Då svarar jag: – Det beror ju på!

Det beror ju på vem du ska hjälpa.

Och med vad.

Det beror på vem du är, och vad du vill uppnå online.

När du vet vilket "problem du ska lösa och för vem" (vilket vi utforskar från grunden i Webbkursprogrammet) så kommer de flesta frågor kring teknisk utrustning och lärplattform att falla på plats.

För så här är det nämligen.

Tekniken finns, och den är inte längre dyr eller särskilt svår.

Och det finns massor av alternativ.

Några är gratis eller kostar kostar ett par hundralappar.

Om du har följt mig ett tag så vet du att jag inte pratar om (eller ännu mindre rekommenderar) plattformar – eftersom jag är till övertygad om att vi börjar i en riskabel ände då.(Hade jag varit "smart" hade det varit betydligt mer lukrativt att utgå från den änden, men jag vill att du ska bygga en produkt som blir riktigt bra – och då kan aldrig tekniken vara utgångspunkten.)

Men, jag kan tänka mig att berätta vad du ska kolla efter när du ändå väljer plattform.
 

Ellas och Course it matters checklista – plattformar

1. Levande upplevelse för slutanvändaren.
Kursytan ska var snygg och användarvänlig och ha fokus på ett lärande. Den ska ge lust och skapa engagemang. Det ska vara enkelt att röra sig i kursen och ja, de ska känna sig prioriterade i plattformen. Jag menar att det är dina slutkunders resultat och upplevelse som är prio.

(Många plattformar missar det här. En av de vanligare lärplattformarna som nämns för företagare (du har säkert sett deras reklam från ett av våra grannländer) saknar denna aspekt och skulle inte få godkänt av mig på den här punkten).

2. Intuitivt gränssnitt för dig som kursleverantör
Det bör vara så enkelt som möjligt för dig att förstå hur du ska lägga upp dina filmer, PDF:er, etc. Man ska inte behöva vara programmerare för att förstå hur man använder plattformens olika funktioner. (Nu finns det ingen plattform som är super-super-enkel. Alla har en viss tröskel. Men jämfört med hur det var för bara några år sedan – finns det fler och fler som blir allt enklare och bättre.)

Förmodligen känner du igen dig: du har inte gott om tid. Tid är en bristvara. Eller så är du ganska ointresserad av teknik. Men du vill att det ska vara smart, snyggt, prisvärt och enkelt. Du vill välja en tekniklösning som ger en hållbar produktionsprocess och att du slipper allt för mycket löpande skötsel. (Det kommer att bli tillräckligt med jobb som det är – tro mig – det räcker och blir över ändå, så du är på rätt spår!)

3. Så låg månadskostnad som möjligt – eller gratis
Det finns bra plattformsalterantiv som kostar mellan 0 - 900 kr i månaden. (Du behöver ofta betala en procentsats på varje kurs du säljer. Ponera att du säljer en kurs som kostar 1000 kr, då kan det hända att plattormen tar en procentsats någonstans mellan 3-8 procent beroende på vilken månadsprenumeration (och plattform) du väljer. I det priset ingår då teknisk support och en ständigt uppdaterad, konkurrenskraftig och aktuell plattform. Du betalar alltså för att få tillgång till tjänsten, någon form av support och att slippa sköta "the maintanance" – det löpande underhållet. Det är prisvärt – eller hur!

4. Gratis medan du producerar
Här kommer något viktigt. Jag tycker att plattformen ska vara gratis under tiden du producerar. Inte förrän du är redo att faktiskt publicera kursen ska du behöva välja om du vill betala en månadskostnad – eller inte.

5. Ditt innehåll ska förvaras säkert

Plattformen ska givetvis ha någon form av lösenordsäkrad inläggning. Det här är en ren hygienfaktor och något du kan räkna med finns i alla. Däremot är det ändå svårt att helt garantera säkerhet. Förmodligen vill du att bara de som har betalat ska få ta del av din kurs. Inga andra. Eller hur! (Därför får du ett och annat tips – när du går Webbkursprogrammet – på hur du kan parera detta.]

6. Bra support
Det måste finnas någon form av seriös support, antingen användar-styrd Facebook-grupp, FAQ, eller individuell med mejl eller chat. Graden av support styrs givetvis av hur mycket du betalar. (Även plattformsleverantörerna ska leva. De ger inte gärna bort både själva plattformstjänsten och sin tid gratis.) Men någon form av support tycker jag är ett minimikrav även för billigare alternativ och gratisversioner.

7. Någon form av säljsida/köpknapp/betalsystem

Den plattform du väljer ska ha en säljsida där dina kunder kan köpa din kurs. Plattformen ska alltså kunna hantera en ekonomisk transaktion. Till exempel bör du kunna välja mellan att ställa in exklusive moms eller inklusive moms.

8. Interaktivitet – kommunikation

Du ska kunna välja om du vill att dina kurstagare kan kommentera dina lektioner, ställa frågor och bidra. De ska kunna kommunicera sinsemellan, och du ska kunna svara inom kursens gränsnitt.

9. Plattform som håller sig i bräschen

De som levererar plattformen ska uppdatera funktioner och ständigt utveckla tjänsten. De ska ha koll på gränssnitt, interface och tekninklösningar som stärker dina slutanvändares resultat och upplevelse. Det ska du slippa tänka på så mycket som möjligt. Du kommer ändå att ha fullt upp att göra!

10. Självklart mobiloptimerad

Fler och fler vill kunna studera via mobilen. Så den här funktionen är en ren hygienfaktor. Dina kunder ska kunna studera din kurs när de sitter på bussen, på tåget... via sin smartphone eller lärplatta. Det här är något som de flesta leverantörer lovar, men inte alla håller fullt ut. Men de flesta har det "good enough". Du bör kunna räkna med att det finns.

11. Grafisk anpassning efter din profil

Färger, typsnitt, feeling. Allt det ska gå att göra någorlunda sömlöst mellan dina olika platser online. Dina kunder ska känna igen sig, vare sig de är på din hemsida, i sociala medier eller i din onlinekurs.

12. Samtidigt finns ingen perfekt plattform

Det är som att köpa en bil, eller ett hus. Det innebär nästan alltid kompromisser. En plattform kan vara bra på en sak men saknar en annan funktion, och en annan plattform har det mesta men är väldigt dyr. Etc. Det handlar om att väga in det som är viktigast för dig och dem du hjälper.

Det här är givetvis aspekter vi väger in i när du går Webbkursprogrammet.se

Men...

...ja, lyssna nu, för nu kommer något viktigt!

För det finns en uppsjö av olika varianter där ute.

Det är en djungel.

Den plattform som blir bäst just för dig är svårt att se förrän du har jobbat grundligt med ditt content, din nisch, ditt mål och syfte – med hela din online-satsning.

Det är först DÄR OCH DÅ kan du se vilken lärplattform, teknik och strategi som blir bäst för just dig.

Ja, att ta reda på det här är ett av de moment som du får hjälp med när vi jobbar tillsammans i Webbkursprogrammet.

Vi kommer att webbanpassa ditt content och urskilja vilka digitala kanaler och funktioner du kommer att vilja ha (och måste ha) i din kurs. Vi kommer att skapa din unika kunds resa som gör att du samtidigt bygger in en marknadsföringsstrategi för dina produkter och tjänster.

Du får min personliga hjälp att snabba på din process med veckor om inte månader, och tillsammans lyfter vi slutresultatet – för både dig själv och dem du hjälper.

Här kan du läsa mer om höstens omgång av Webbkursprogrammet.

Teachable, Thinkific, Kajabi, Simplero, Coursio, Knowly,

Här kan du få min checklista med frågor du bör ställa dig innan du väljer lärplattform. Fyll i din jobbmejl här.

Plattform, lärplattform, lärportal, portal, digital utrustning, teknik, elearning, webbkursonlinekurs, ekurs, e-kurs.

Fler frågor som styr ditt val av plattform och teknisk utrustning kan vara: 

Vilken budget har du?

Hur mycket får det kosta?

Hur mycket vill du hantera själv?

Hur pass van är du vid att producera?

Föredrar du total kontroll eller vill du låta någon annan göra allt eller delar?

Vad annat är viktigt för dig?

Vilka administrativa funktioner behöver du?

Ska du sälja din kurs inom Sverige eller utomlands?

Ska du ha flera olika versioner av din kurs?

På vilket sätt kommer dina kunder att studera?

Vilka runt-omkring-funktioner och mediefiler krävs för att ge bästa upplevelse och resultat?

Behöver dina kunder sitta vid datorn, plattan, eller smartphone?

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK