Kanske har du fått lära dig att du ska använda psykologiska triggers för att sälja mer.
Då vet du att en vanlig trigger är "BRIST". Det kan vara en begränsning av deltagarplatser, deadlines; early bird, fast tid för kursstart, ett begränsat antal bonusar mm, mm. Men det kan också vara en retorik där "brist" lyser igenom i tilltal och ordval.
Att använda brist är SMART. Det triggar den del i hjärnan som handlar om överlevnad. Strategin funkar. Den säljer fler onlinekurser.
Men vet du vad? Jag har tänkt en del på det där.
När man använder "BRIST" bidrar vi till att förstärka RÄDSLA. Vi pratar till reptilhjärnan. Ja du vet, den där delen vars jobb är att se till att vi inte förlorar, missar eller hamnar utanför. Kort sagt, den delen av hjärnan som håller oss vid LIV, no matter what.
Jag har själv använt triggern många gånger... jag har trott att "det är så man gör". Jag har till och med trott att det är "skickligt". Men allt mer känns det daterat, sorgligt och passé.
Jag hoppas och tror att vi är på väg in i ett annat sätt att sälja. Ett sätt som är inkluderande, tillitsfullt och autentiskt. Ett sätt som väcker den bästa delen av vår själ och hjärna. (Istället för den sämsta.)
P.S. 1: Vad gäller BRIST finns det förstås SANNA begränsningar. Ibland måste en kurs starta ett fast datum. Ibland finns det verkligen bara X antal platser. Ibland finns det bara 3 bonusar, etc. På riktigt. Då är det förstås en annan femma!
Och P.S. 2: triggern BRIST kan också hjälpa kunderna att komma till skott, att våga hoppa och göra det hen verkligen vill! Då använder man BRIST med omsorg och värme.
Eller, vad tänker du när det gäller det här? Håller du med?
Skriv och berätta! Jag vill gärna höra!
Ella på Course it matters.se