Return to site

Välj rätt lärplattform – checklistan

eLearning, LMS, portal, webbkurs, membership site, onlinekurs, add-onkurs

Tidigare publicerad 2016. Revidierad 2020. P.S. Längst ner finns ett mycket fint erbjudande! 

De vanligaste frågorna jag brukar få är: Vilken teknik ska jag använda?" "Vilket pris ska jag ta?" Eller "Vilken plattform rekommenderar du?"

Då svarar jag: – Det beror ju på!

Det beror ju på vem du ska hjälpa. 

Och med vad.

Alltså vilket problem du ska lösa – för vem.  

Det beror även på vem du är, vilken budget du har och vad du vill uppnå online. 

När du vet vilket "problem du ska lösa och för vem" (vilket vi utforskar ordentligt i Webbkursprogrammet) så kommer de flesta frågor kring teknisk utrustning och lärplattform att falla på plats.

För så här är det nämligen.

Tekniken finns, och den är inte längre dyr eller särskilt svår.

Och det finns fler och fler bra alternativ.

Några är gratis eller kostar kostar några hundralappar i månaden. 

Eller mer. 

Om du har följt mig ett tag så vet du att jag inte rekommenderar) plattformar förrän man har jobbat med mig.  Jag gör så eftersom jag är  övertygad om att det är riskabelt att börja med tekniken.(Hade jag varit "smart" hade det varit betydligt mer lukrativt att tipsa om teknik, men jag vill att du ska bygga en produkt som blir riktigt bra – och då kan aldrig tekniken vara utgångspunkten.)

Men, jag vill gärna berätta vad du behöver kolla efter när du  väljer plattform. 

Course it matters checklista 

1. Levande upplevelse för slutanvändaren

Kursytan ska var snygg och användarvänlig och ha fokus på ett lärande. Den ska ge lust och skapa engagemang. Det ska vara enkelt att röra sig i kursen och ja, de ska känna sig prioriterade i plattformen. Jag menar att det är dina slutkunders resultat och upplevelse som är prio.

(Än idag missar många plattformar  det här.)

2. Intuitivt gränssnitt för dig som kursleverantör

Det bör vara så enkelt som möjligt för dig att förstå hur du ska lägga upp dina filmer, PDF:er, etc. Man ska inte behöva vara programmerare för att förstå hur man använder plattformens olika funktioner. (Nu finns det ingen plattform som är super-super-enkel. Alla har en viss tröskel. Men jämfört med hur det var för bara några år sedan – finns det fler och fler som blir allt enklare och bättre.)

Förmodligen är din tid  en bristvara. Eller så är du helt enkelt ointresserad av teknik. Men du vill att det ska vara snyggt, prisvärt och enkelt att förstå. Du vill välja en tekniklösning som ger en hållbar produktionsprocess och du vill slippa allt för mycket löpande underhåll, suppot, etc. (Det kommer att bli tillräckligt med jobb som det är – tro mig – det räcker och blir över ändå!) 

3. Så låg månadskostnad som möjligt – eller gratis

Det finns bra plattformsalterantiv som kostar mellan 300 - 900 kr i månaden. Ibland behöver du även betala en procentsats på varje kurs du säljer. Ponera att du säljer en kurs som kostar 1000 kr, då kan det hända att plattormen tar en procentsats på mellan 2-8 procent beroende på vilken månadsprenumeration och plattform du väljer. Men det börjar komma alternativ till det här.  (Boka ett samtal så kan vi prata mer!)

4. Gratis medan du producerar

Här kommer något viktigt. Jag tycker att plattformen ska vara gratis under tiden du producerar. Inte förrän du är redo att faktiskt publicera kursen ska du behöva välja om du vill betala en månadskostnad – eller inte.

5. Ditt innehåll ska förvaras säkert

Plattformen ska givetvis ha någon form av lösenordsäkrad inläggning. Det här är en ren hygienfaktor och något du ska kunna räkna med. Däremot är det ändå svårt att  garantera säkerhet. Förmodligen vill du att bara de som har betalat ska få ta del av din kurs. Inga andra. Eller hur! 

6. Bra support

Det måste finnas support, antingen användarstyrd Facebook-grupp, FAQ, eller individuell med mejl eller chat. Graden av support styrs ofta av hur mycket du betalar. (Även plattformsleverantörerna ska ju leva. De ger inte gärna bort både själva plattformstjänsten och sin tid gratis.) Men någon form av support är ett minimikrav. 

7. Någon form av säljsida/köpknapp/betalsystem

Den plattform du väljer ska alltid erbjuda en säljsida där dina kunder kan betala för din kurs. Plattformen ska alltså kunna hantera en ekonomisk transaktion. Till exempel bör du kunna välja mellan att ställa in exklusive moms eller inklusive moms. 

8. Interaktivitet – kommunikation

Du ska kunna välja om du vill att dina kurstagare kan kommentera dina lektioner, ställa frågor och bidra. De ska kunna kommunicera sinsemellan, och du ska kunna svara inom kursens gränsnitt.

9. Plattform som håller sig i bräschen

De som levererar plattformen ska uppdatera funktioner och ständigt utveckla tjänsten. De ska ha koll på gränssnitt, interface och tekninklösningar som stärker dina slutanvändares resultat och upplevelse. Det ska du slippa tänka på så mycket som möjligt. Du kommer ändå att ha fullt upp att göra!

10. Självklart mobiloptimerad

Fler och fler vill kunna studera via mobilen. Så den här funktionen är en ren hygienfaktor. Dina kunder ska kunna studera din kurs när de sitter på bussen, på tåget... via sin smartphone eller lärplatta. Det här är något som de flesta leverantörer lovar, men inte alla håller fullt ut. Men de flesta har det "good enough". Du bör kunna räkna med att det finns.

11. Grafisk anpassning efter din profil

Färger, typsnitt, feeling. Allt det ska gå att göra någorlunda sömlöst mellan dina olika platser online. Dina kunder ska känna igen sig, vare sig de är på din hemsida, i sociala medier eller i din onlinekurs.

12. Samtidigt är det viktigt att du vet att det inte finns någon "perfekt" plattform.

Det är som att köpa en bil, eller ett hus. Valet innebär alltid kompromisser. En plattform kan vara bra på en sak men sakna en annan funktion, och en annan plattform har det mesta du vill ha, men är istället väldigt dyr. Etc. 

Tricket är att veta vad som är viktigast för dig och dem du hjälper.

Och som jag nämnde, det här är givetvis aspekter vi väger in i när du går Webbkursprogrammet.

Men...

...ja, lyssna nu, för nu kommer något viktigt!

Det finns en uppsjö av olika tekniska lösningar där ute och det är en fara med att ge generella råd.  

Den plattform som är den bästa för din kollega behöver inte vara den bästa för dig. Den plattform som passar dig hittar vi när vi har jobbat  med ditt content, din nisch, ditt mål och syfte – ja, med hela din online-satsning.

Det är först DÅ  vi kan se vilken lärplattform, teknik och strategi som blir bäst för just dig.

(Att välja rätt plattform är ett av de moment som du får hjälp med  i Webbkursprogrammet. Där webbanpassar du ditt content och urskiljer vilka digitala kanaler och funktioner du behöver i din kurs. Du skapar din  kunds resa som gör att du samtidigt bygger in en hel marknadsföringsstrategi för dina produkter och tjänster.)

*** JUST NU TILLFÄLLIGT UNIKT ERBJUDANDE: 

BOKA ETT  KVARTSSAMTAL PÅ TEMAT "HITTA RÄTT LÄRPLATTFORM".

Då kan jag ställa nädvändiga frågor för att hitta koncept eller lärplattform som kan bli rätt för  dig och dem du hjälper. Samtalet passar särskilt dig som  inte kommit igång och kanske känner dig lite lost bland alla möjliga vägar. 

Samtalet tar c:a 25 minuter. Klicka på knappen för att boka din tid!

Teachable, Thinkific, Kajabi, Simplero, Coursio, Knowly, 

Här kan du få min checklista med frågor du bör ställa dig innan du väljer lärplattform. Fyll i din jobbmejl här.

Plattform, lärplattform, lärportal, portal, digital utrustning, teknik, elearning, webbkursonlinekurs, ekurs, e-kurs.

Fler frågor som styr ditt val av plattform och teknisk utrustning kan vara: 

Vilken budget har du? 

Hur mycket får det kosta? 

Hur mycket vill du hantera själv? 

Hur pass van är du vid att producera? 

Föredrar du total kontroll eller vill du låta någon annan göra allt eller delar? 

Vad annat är viktigt för dig? 

Vilka administrativa funktioner behöver du? 

Ska du sälja din kurs inom Sverige eller utomlands? 

Ska du ha flera olika versioner av din kurs? 

På vilket sätt kommer dina kunder att studera? 

Vilka runt-omkring-funktioner och mediefiler krävs för att ge bästa upplevelse och resultat? 

Behöver dina kunder sitta vid datorn, plattan, eller smartphone?

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK